Logo
Print deze pagina

Merkstrategieën

  • Lijnuitbreiding: nieuwe smaken, nieuwe geuren,…
    • Variatie in aanbod vergroten
    • Het imago van hoofdmerk versterken
    • Duwt concurrentie weg
    • Communicatie uit verleden heeft ook invloed op extensie
    • Nadelen
      • Oorspronkelijk merk verliest aan betekenis en duidelijke positionering  kannibalisatie = het nieuwe product knabbelt aan het marktaandeel van het oorspronkelijke
  • Merkextensie: een bestaand merk wordt gebruikt om producten uit een andere productcategorie in de markt te zetten
    • Voordeel = goedkoper dan nieuw merk lanceren  we maken gebruik van het bestaande imago en reputatie
    • Nadeel = er moet een zekere congruentie zijn met de oorspronkelijke productcategorie anders is de kans op mislukking erg groot
  • Corporate branding = naam van het bedrijf wordt gebruikt voor alle producten (voornamelijk technologie)
  • Multi-merkenstrategie = verschillende namen voor dezelfde productcategorie
  • Co-branding = 2 merken gaan samen een nieuw product lanceren (vb.: senseo + DE  koffieapparaten)
  • Ingredient branding = een merk gaat bepaalde onderdelen van producten vertegenwoordigen (vb.: Intel)
Copyright © 2017. All rights reserved.