Menu

Meerdimensionaliteit van het begrip “consumer culture”, Celia Lury

Kenmerken die typerend zijn voor de manier waarop in de hedendaagse maatschappij geconsumeerd wordt.

  • Toename consumptiegoederen.
  • Vermarkting: sociale interacties verlopen meer en meer via de markt = commodificatie.
  • bv. Privatisering van een aantal diensten.
  • Belangrijke vrijetijdsbesteding: in de V.S. is shoppen na tv-kijken de nummer twee.
  • Organisatie van consumenten: ze worden een groeiende politieke macht. Dit weerspiegelt het objectief belang van consumeren.
  • bv. Testaankoop in functie van de verdediging van het eigen belang.
  • Toename van het belang van sport en andere vrijetijdsactiviteiten en de verweving daarvan met commercie: sponsoring.
  • Vergemakkelijking van kredietmogelijkheden.
  • Toename van mogelijkheden waar geconsumeerd kan worden: shopping malls en de merchandising die hoort bij allerlei evenementen en parken.
  • Stylering: toenemend belang aan de vorm (design) en de verpakking: “het zich laten verleiden”
  • De allesdoordringende invloed van reclame: houdt de consumptie-ethos in stand (zoals religie in de Middeleeuwen).
  • Onmisbaarheid van consumeren voor de opbouw van de eigen levensstijl en de identiteit.
  • Het opduiken van consumptieziekten.
  • Het verleidelijk tentoonstellen van consumptiegoederen en het vormen van “collecties”. Door een stuk te kopen wordt je verleid om andere verwante zaken te kopen.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen