Meerdimensionaliteit van het begrip “consumer culture”, Celia Lury
Kenmerken die typerend zijn voor de manier waarop in de hedendaagse maatschappij geconsumeerd wordt.
- Toename consumptiegoederen.
- Vermarkting: sociale interacties verlopen meer en meer via de markt = commodificatie.
- bv. Privatisering van een aantal diensten.
- Belangrijke vrijetijdsbesteding: in de V.S. is shoppen na tv-kijken de nummer twee.
- Organisatie van consumenten: ze worden een groeiende politieke macht. Dit weerspiegelt het objectief belang van consumeren.
- bv. Testaankoop in functie van de verdediging van het eigen belang.
- Toename van het belang van sport en andere vrijetijdsactiviteiten en de verweving daarvan met commercie: sponsoring.
- Vergemakkelijking van kredietmogelijkheden.
- Toename van mogelijkheden waar geconsumeerd kan worden: shopping malls en de merchandising die hoort bij allerlei evenementen en parken.
- Stylering: toenemend belang aan de vorm (design) en de verpakking: “het zich laten verleiden”
- De allesdoordringende invloed van reclame: houdt de consumptie-ethos in stand (zoals religie in de Middeleeuwen).
- Onmisbaarheid van consumeren voor de opbouw van de eigen levensstijl en de identiteit.
- Het opduiken van consumptieziekten.
- Het verleidelijk tentoonstellen van consumptiegoederen en het vormen van “collecties”. Door een stuk te kopen wordt je verleid om andere verwante zaken te kopen.