Logo
Print deze pagina

Marketing – begrip zonder grenzen?

Initieel sloeg het begrip op uitwisselingsactiviteiten van producenten naar consumenten.

Deze term verbreedde zich zeer snel van goederen naar quasi-volledige immateriële diensten.

De term omvatte ook snel contacten tussen bedrijven onderling.

Het toepassingsgebeid van marketing is door de jaren heen spectaculair verbreed.

In de loop van de tijd zijn er 3 grote zienswijzen ontstaan die het toepassingsgebied verschillend afbakenen.

- Eerste begrenzingsmogelijkheid is de meest verspreide in kringen van marketingbeoefenaars en van het grote publiek.

Ze sluit het dichtst aan bij de eerdere historische schets.

  • Het toepassingsgebied van marketing is een typische commerciële aangelegenheid die te maken heeft met verkopers, kopers en traditionele economische goederen en diensten.
  • De markttransactie vormt het centrale punt van deze visie.

= een ruil van eigendom van de ene partij naar de andere tegen betaling onder een of andere vorm.

Copyright © 2017. All rights reserved.