Logo
Print deze pagina

Klassieke indeling

- Thematische communicatie = above the line

  • Primaire doelstelling = beïnvloeding van kennis en/of attitude tov product of dienst (zorgen dat we een merknaam in ons hoofd krijgen, een bepaald imago creëren, gevoelens opwekken,…)
  • Vooraf aan aankoop: doelgroep iets over product of bedrijf vertellen
  • Na aankoop: tevredenheid van consument ondersteunen en in stand houden
  • Productcommunicatie = beïnvloeding van kennis/attitude tov product of merk
  • Corporate-communicatie = beïnvloeving van kennis/attitude tov bedrijf/organisatie

- Actiecommunicatie = below the line

  • Primaire doelstelling = beïnvloeding van koopgedrag
  • Tijdelijke actie
    • Promoties  aankoop stimuleren + merkbekendheid of toegevoegde waarde voor het merk vergroten
    • Point-of-sale ondersteuning
  • Permanente actie
    • Artikelpresentatie en verpakking
    • Persoonlijke verkoop

- Men moet alternatieven zoeken door:

  • Effectiviteit van reclame neemt af door toenemende reclamevolume
  • Verkoopeffect van promotie is slechts tijdelijk
  • Kosten van persoonlijke verkoop zijn enorm gestegen
  • Consument is kritischer geworden en beter geïnformeerd
  • Overaanbod van zeer uiteenlopende media
  • Ontwikkelingen op het internet
  • Return on investment

- Mogelijke alternatieven

  • Sponsoring  wint snel aan populariteit
  • PR is instrument om product of bedrijfsimago in gewenste richting te sturen

- Marketing-communicatiemix

= alle communicatie- en promotie-instrumenten waarmee een ondernemer het keuzegedrag van de afnemer probeert te beïnvloeden

Copyright © 2017. All rights reserved.