Menu

Informele communicatie kent vier vormen

Informeel afstemmen en samenwerken.

  • Lobby
  • Het doelbewust informeel benaderen van een ander in de organisatie om dienst mening over een issue te beïnvloeden, of die persoon ervan te overtuigen van een bepaald standpunt.
  • Sociale informatie-uitwisseling
  • In tegenstelling tot informeel afstemmen, gaat het hier over niet-werkgerelateerde thema’s als roddels, privézaken en hobby’s.
  • Geruchten (‘wandelgangen’ genoemd)
  • Dit zijn informele gesprekken over beleidsaangelegenheden die nog niet formeel bekend gemaakt zijn.
  • Wandelgangen hoeven niet letterlijk gesprekken op de gang te zijn, maar ook tweets en onderlinge mails vallen hieronder.


Manieren waarop informele communicatie door managers actief kan worden gebruikt:

  • Managers kunnen informele communicatie gebruiken om te horen wat er leeft onder de medewerkers.
  • Informele communicatie is een aangrijpingspunt voor een manager om beelden die feitelijk onjuist zijn, te ontzenuwen.
  • Informele communicatie kan actief worden benut door via opinieleiders bepaalde informatie te verspreiden.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen