Industriële marketing
Het nieuwe verschijnsel marketing kwam aanvankelijk vooral tot uiting door consumptiegoederen. Toch betreft marketing net zo goed andere goederen en diensten. Ook hier hebben zich min of meer vergelijkbare ontwikkelingen voorgedaan zoals bij consumptiegoederen.
Industriële marketing of business-to-businessmarketing heeft betrekking op de marketing die plaatsvindt tussen de verschillende stadia van de productie, met uitzondering van het laatste stadium, van de marketing naar de finale consumenten toe. Als dusdanig betreft de industriële marketing alle mogelijke professionele diensten van leasing tot consultancy. Het betreft eveneens fabrieksgebouwen, fabrikage-installaties, hulpapparatuur, werkkledij,…
De omvang van de industriële markt is moeilijk in te schatten. Men is er nochtans over eens dat ze belangrijker is dan de consumentenmarkt; zelfs twee keer zo belangrijk volgens bepaalde studies.
Kenmerkende karakteristieken voor de industriële markt:
- Afgeleide vraag
- Relatief weinig afnemers
- Belang van rationele motieven: men koopt in principe niet omdat men zich er beter door voelt, maar om effectiever te kunnen produceren.
- Meerdere beslissingsnemers
- Samenwerking met andere afdelingen
- Belang persoonlijke verkoop
- Weinig informatie beschikbaar