Menu

Identiteit van de organisatie

- Identiteit = hoe een organisatie zichzelf ziet en hoe ze wil overkomen ( dit verschil zo klein mogelijk proberen te houden)

  • Zoveel mogelijk controle over identiteit verkrijgen
  • Het geheel aan proactieve, reactieve en onbedoelde activiteiten en boodschappen van organisaties

- Soorten

  • Werkelijke identiteit  objectieve waarnemers (vb.: pers)
  • Intern waargenomen identiteit  corporate identity (vb.: werknemers)
  • Gewenste identiteit  een goed management denkt in termen van verandering wanneer dit nodig is

- Bestaat uit 3 elementen (Birkigt en Stadler)

  • Gedrag  totale gedrag van de organisatie
    • Geen woorden maar daden
    • Klantvriendelijk
    • Interne communicatie
    • Bedrijfsbeslissingen
    • MVO
  • Symbolen  huisstijl, logo, gebouwen, bedrijfskleding, wagenpark, vorm van verpakking, verpakkingsmateriaal,…
    • Visualisatie van de bedrijfsidentiteit
      • Visualisatie LT-strategie
      • Onderscheidend
      • Relevant
      • Tijdloos maar aanpasbaar
      • Bruikbaar in alle situaties
      • Logo  woordmerk – beeldmerk
        • Goed logo
          • Gemakkelijk herkenbaar
          • Vertrouwd en gewoon
          • Algemeen heersende mening opwekken bij doelgroep
          • Positieve gevoelens oproepen
  • Communicatie  alles wat er gecommuniceerd wordt (vb.: pers, publicaties,…)
    • Consistent met bedrijfsidentiteit
      • Provocerende bedrijven kiezen voor agressieve communicatie-aanpak

ð Spanningsveld tussen identiteit en imago

  • Stakeholders kunnen een verschillend beeld hebben van een organisatie
  • Imago en identiteit komen niet altijd overeen  het is de taak van PR om deze kloof te overbruggen
  • Hoe?
    • Door identiteit zo goed mogelijk te sturen
    • Door onbedoelde actie/communicatie te verminderen

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen