Geheugenproces
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1191 keer
1. Coderen van informatie:
- Beter associëren met informatie die al in het geheugen aanwezig is: merknamen die verwijzen naar fysieke kenmerken ve productcategorie of producten die gemakkelijk te visualiseren zijn. Soms werkt het om in uw merknaam te verwijzen naar fysieke kenmerken. Iets visualiseren is ook goed om beter te onthouden. Maw; vorm en kleur zijn hier zeer belangrijk. Bv. WC-eend de fles heeft de vorm van een eend
- Episodische herinneringen: in commercials worden soms episodische herinneringen geselectederd door ervaringen die door veel mensen worden gedeeld. Maw; herinneringen die je ophaalt.
2. Opslaan van informatie:
- Namen van merken en producten moeten in LTG terecht komen (afhankelijk vd mate van betrokkenheid bij het product).
- Herhalen.
- Gevoelsadvertenties: sterke emoties opwekken.
3. Oproepen van informatie:
- Stemming-congruentie-effect: beter info oproepen als onze innerlijke toestand overeenkomt met die vh moment dat de info w aangeleerd.
- Vertrouwdheid: bekendheid met een product versterkt de herinnering.
- Pregnantie: prikkels nieuw en verrassend maken, verbetert de herinnering.
- Visuele aspecten: trekken de aandacht = dominant.