Logo
Print deze pagina

Factoren die training motivatie beïnvloeden

Boek blz. 363-364.

Om te leren, moet men willen leren. Motivatie om te leren bepaald een significante variantie in de uitkomsten van het leren. Motivatie om te leren verklaart uitkomsten van het leren beter dan cognitieve vaardigheden

Motivatie zorgt voor enthousiasme (energie), zorgt voor aandacht (richting gevend) en versterkt wat is geleerd in de training (behouder).

Voorspellers van motivatie om te leren:
- Self-efficacy: de overtuiging dat een individu de stof succesvol kan leren.
- Valentie van training: de aantrekkelijkheid van trainingsuitkomsten.
- Baanbetrokkenheid: De mate waarin iemand zijn baan belangrijk is voor zijn zelfbeeld.
- Organisatorische betrokkenheid: Geloven in waarden en normen van organisatie en
moeite willen doen voor de organisatie.
- Verkenning van carrière: Door zelf-assessment en met informatie van collega’s, vrienden,
managers en familieleden.
- Consciëntieusheid (persoonlijkheidstrek): Georganiseerd, doorzettend, doelgericht.
- Doel oriëntatie: Focussen op het leren beheersen van een nieuwe vaardigheid of ervaring.
- Angst: Aangeleerde angst, negatief gerelateerd aan motivatie voor leren, omdat het
cognitief functioneren en aandacht kan verstoren.

Copyright © 2017. All rights reserved.