Dus belangrijk om te kijken wat mensen doen met de feedback.
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 517 keer
Feedback heeft geen rechtstreekse relatie met prestatie. Hier zit doelen stellen (en doelen bijstellen) en self-efficacy tussen. Er zijn twee soorten mensen:
1. Mensen die self-efficacy weten te behouden -> laten zich niet uit het veld slaan en zullen hun doelen niet bijstellen. Soms stellen ze zelfs hun doelen naar boven bij.
Deze mensen gaan op zoek naar nieuwe strategieeen (wat kan ik anders doen, zodat ik mijn doel alsnog zal bereiken?).
2. Mensen waarbij self-efficacy lager wordt -> zijn eerder geneigd om te zeggen dat het doel niet te realiseren valt. Zullen het doel bijstellen en uiteindelijk daarmee de prestaties verlagen.
Feedback is dus wel heel belangrijk bij doelen stellen, maar tegelijkertijd leid feedback er niet automatisch tot dat je betere prestaties zal gaan leveren. Als het een negatieve self-efficacy spiraal teweer brengt, kan het leiden tot lagere prestaties!