drukkingen afkomstig van het publiek
- Hoewel het publiek de belangrijkste omgevingsfactor is voor elke mediaorganisatie, hebben mediaprofessionals een zeer vaak beeld van hun publiek.
- Men kijkt neer op het incompetente volk en men zegt wel eens dat journalisten in de eerste plek voor zichzelf schrijven. Vasterman en Aerden stellen vast dat er amper pogingen worden ondernomen om het publiek te leren kennen, en dit komt door:
- Het feit dat journalisten het liefst de teugels in eigen handen nemen ( zij kennen het publiek geen beoordelingsbevoegdheid toe over de kwaliteit van hun werk)
- Het feit dat men het publiek stereotypeert (vb. brievenschrijvers zijn zeurkousen)
- Het feit dat het publiek volgens de gangbare journalistieke opvatting meer informatie nodig heeft dan het denkt te willen (vb. zwaardere politieke onderwerpen)
- En door het gegeven dat journalistieke ‘publieksvertegenwoordigers’ steeds minder deel uitmaken van het publiek dat ze vertegenwoordigen.
Andere auteurs zeggen het tegenovergestelde. Vb. redacteurs van vrouwenbladen voelen zich sterk verantwoordelijk t.o.v. hun publiek.