Douglas en Isherwood over consumptie en ongelijkheid, The world of goods
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 904 keer
Veblen: klassengebondenheid van consumptiepatronen (conspicuous consumption bij leisure class) ~> dit bestaat nog steeds.
Men onderscheidt drie klassen van goederen:
- staple set: voorzien in primair levensonderhoud
- technology set: moderne consumentenapparatuur
- information set: informatie-verwerking en -verwerving
Hoe meer middelen men te besteden heeft, hoe meer men deze zal besteden aan goederen uit de information set. Het ligt in het rationele belang van de consument om zich zo goed mogelijk te informeren over de wereld waarin hij leeft.
Klein beschikbaar inkomen: relatief groot deel aan staple set ~> minder geld aan dingen zoals telefoon ~> minder sociale contacten of relaties: “to be poor is to be isolated”.
Bovenkant ~> top-consumenten: hechten groot belang aan information set omdat zij het toenemende cruciale belang kennen informatie in de moderne samenleving. Ze zijn zelf vaak betrokken bij de productie van deze goederen en weten dat toegang tot deze toegang verschaft tot de relevante sectoren van de arbeidsmarkt. Ze gaan ook anders met tijd om ~> tijd is een zeer schaars goed.
Het consumeren van deze goederen neemt veel tijd in en de omlooptijd wordt alsmaar korter.
lagere sociale klasse ~> small scale consumers ~> veel tijd, weinig geld, sociaal geïsoleerd
hogere sociale klasse ~> large scale consumers ~> weinig tijd, veel geld, goed geïntegreerd uitgebreid netwerk