Menu

De economische logica dringt door in het televisiebedrijf: kijkcijferlogica

- Door de logica van de vrijmarkt-economie is televisie een puur commercieel product geworden.

- jaren ’50 en ’60: televisie had een volksopvoedende taak (paternalisme)

- jaren ’80: toenemende commercialisering van het televisiebedrijf ~> de zenders programmeren nog hoofdzakelijk programma’s waar veel mensen naar kijken, het streven naar “kwaliteit” is op de tweede plaats gekomen.

- vrijmarktlogica: meer concurrentie leidt tot betere kwaliteit en meer keuze voor de consument  in televisiebedrijf: de productiekost is zo hoog dat het televisiebedrijf verplicht is om programma’s te maken voor een groot publiek

=> Vrije concurrentie in de televisiesector leidt onvermijdelijk tot homogenisering en verschraling van het aanbod: de zenders concurreren door te imiteren.

Marc Hooghe: het opengooien van de mediamarkt zorgt ervoor dat we nu 30 televisiekanalen hebben, maar dat we op alle 30 dezelfde platte programma’s te zien krijgen.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen