Menu

De Banker’s paradox

  • Bankieren hebben maar gelimiteerd geld
  • Ze moeten kiezen in wat ze gaan investeren
  • De beste investering = degene die je gaat terug betalen (met meer winst)
  • PARADOX  net wanneer mensen geld nodig hebben, zijn ze degenen met de meeste credietrisico’s en zijn ze daarom net minst interessant om een lening te krijgen!
  • Als we dit willen verklaren aan de hand van TitforTat  zou dit impliceren dat wanneer je het meeste hulp nodig hebt, je het minst snel hulp zal krijgen (wanneer je de bronnen op dat moment niet hebt)
  • MAAR dit is fout! We blijven bij onze vrienden, ook in moeilijke tijden !
  • Mogelijke oplossingen:
  • Je vriend wordt onvervangbaar  als dit een oplossing is, dan verwachten we dat individu’s:
  • Zin hebben om herkend en gewaardeerd te worden, voor hun individualiteit of uitzonderlijke bijdragen.
  • Gemotiveerd zijn om op te merken welke bijdragen ze hebben, die andere waarderen en niet gemakkelijk kunnen verwerven.
  • Gemotiveerd zijn om gespecialiseerde kunde, bijdragen en gewoontes te kweken, om zo hun relatieve ‘onvervangbaarheid’ te doen stijgen.
  • Gemotiveerd zijn om anderen te doen geloven dat ze zulke bijdragen hebben!
  • Vooral zoeken en willen behouden van sociale groepen waar hun ‘pakket’ van gewaardeerde bijdragen het meest onmisbaar is, want het gene dat zij hebben is vaak het gene dat andere missen!
  • Sociale groepen vermijden waar je bijdragen minder gewaardeerd en gemakkelijk gekopieerd door anderen worden.
  • Jaloers zijn op iemand in hun sociale cirkel wanneer deze person dezelfde mogelijkheden en bijdragen als hen ontwikkelt of wanneer zo iemand nieuw in de cirkel komt.
  • Niche Limitation model to friendship  true friends vs. fair weather friends!!
  •  Ruimtelijke dichtbijheid is de eerste factor dat de kansen voor te helpen en geholpen te worden doet stijgen! MAAR elk individu heeft een bepaald aantal vriendschappen of ‘association niches’
  • + Welke factoren kunnen onze beslissingen over hoe we de niches vullen beinvloeden?
  •  Dit is het ‘Niche limitation model to friendship’
  • Aantal gevulde openingen
  • Wie straalt er positieve uiterlijkheden uit ?  ‘positive externalities’: gedrag dat niet wordt ondernomen als een daad van altruisme, dat voordelige bijeffecten voor anderen heeft.
  • Wie is er goed in het lezen van je gedachten ?
  • Wie denkt dat je onvervangbaar bent ?
  • Wie wilt het zelfde dan wat jij wilt? Dit doet de kans voor persoonlijke voordelen stijgen.
  • ‘Cheating /defecting’ bedreigt het klassieke coorperatation/altruism model.
  • MAAR hier is de bedreiging niet ‘cheating’ maar de relative returns of different, mutually exclusive associations. Bv. een vriend kwijtraken, minder tijd met hem doorbrengen, sociale isolatie = meer bedreigend dan cheating! (wilt niet zeggen dat een vriend niet kan cheaten)

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen