Logo
Print deze pagina

Context van onderzoek in PR

- Doelen van onderzoek

  • Fundamenteel onderzoek = bijdragen aan de bestaande kennis op het terrein van PR  puur theoretisch: algemene zaken die belangrijk zijn voor het vak
  • Toegepast onderzoek = vragen beantwoorden die uit de praktijk komen of in opdracht van een klant  problemen in de praktijk onderzoeken
  • Informeelonderzoek  je hebt iets gehoord en wilt weten of het waar is (= niet wetenschappelijk)
    • Subjectief
    • Intuïtief  automatisch
    • Onsystematisch
    • Enkel op basis van gevoelens
    • Niet zo relevant als je als professional wilt werken
  • Formeelonderzoek  zoveel mogelijk factoren in rekening brengen (= wetenschappelijk)
    • objectief
    • Systematisch  we volgen een bepaald verloop
    • Verschillende stappen
      • Onderzoeksprobleem bepalen
      • Onderzoekbenadering kiezen (kwalitatief of kwantitatief)
      • Onderzoekstrategie bepalen (primair of secundair)
      • Onderzoekmethode selecteren (steekproef, inhoudanalyse, focusgroep,…)
      • Onderzoeksinstrumenten kiezen
      • Analyse van de gegevens
Copyright © 2017. All rights reserved.