Logo
Print deze pagina

Communicatieplanning

Doelgroep

- Aan wie willen we iets gaan vertellen?

 De communicatiedoelgroep niet altijd gelijk aan marketingdoelgroep.

= breder: niet alleen de potentiële koper maar ook de beïnvloedende groepen.

- Duidelijk omschrijven

- Doel
- nieuwe klanten aantrekken
- bestaande klanten vasthouden

Boodschap en positionering

- De propositie = de boodschap van de communicatie: Wat willen we vertellen

- Doel van ons product = probleem oplossen
= leven makkelijker maken vb : Swiffer

- Propositie komt uit positionering
Ons product is voor onze doelgroep beter dan dat van de concurrenten, omdat … en dat blijkt uit ….

- Bij de kernboodschap: denken vanuit de doelgroep:

 Probleem : imago en identiteit dooreen halen

Communicatiedoelstellingen

= Wat willen we bereiken, bij wie en tegen wanneer

- Communicatie is pas gelukt als het gewenste effect is behaald
 Meten via resultaatmeting en effectenonderzoek
Meetbare variabelen :
- cognitie: Wat moet een doelgroep weten: een reclame zien
- affectie: Wat moet de doelgroep voelen: waardering voor het product
- conatie: overgaan tot aankoop

Een overzicht van communicatiemiddelen

Drie verschillende niveaus van kanalen om te communiceren:

  1. Via merkelementen: de min of meer vaste onderdelen van een product:

de merknaam, design en het logo, en de verpakking.

  1. 2. Via de communicatie-instrumenten: reclame, direct-marketingcommunicatie, sales promotion, beleveniscommunicatie & sponsoring, en corporate & interne communicatie.
  2. Via media: televisie, radio, print,...

Communicatiemiddelen = de communicatie-instrumenten en media samen

Belangrijk bij de keuze : Kost <> communicatievermogen <> bereik

De marketingcommunicatiemiddelen:

  1. Reclame
  2. Direct marketingcommunicatie
  3. Sales promotion
Copyright © 2017. All rights reserved.