Communicatieplanning
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1122 keer
Doelgroep
- Aan wie willen we iets gaan vertellen?
De communicatiedoelgroep niet altijd gelijk aan marketingdoelgroep.
= breder: niet alleen de potentiële koper maar ook de beïnvloedende groepen.
- Duidelijk omschrijven
- Doel
- nieuwe klanten aantrekken
- bestaande klanten vasthouden
Boodschap en positionering
- De propositie = de boodschap van de communicatie: Wat willen we vertellen
- Doel van ons product = probleem oplossen
= leven makkelijker maken vb : Swiffer
- Propositie komt uit positionering
Ons product is voor onze doelgroep beter dan dat van de concurrenten, omdat … en dat blijkt uit ….
- Bij de kernboodschap: denken vanuit de doelgroep:
Probleem : imago en identiteit dooreen halen
Communicatiedoelstellingen
= Wat willen we bereiken, bij wie en tegen wanneer
- Communicatie is pas gelukt als het gewenste effect is behaald
Meten via resultaatmeting en effectenonderzoek
Meetbare variabelen :
- cognitie: Wat moet een doelgroep weten: een reclame zien
- affectie: Wat moet de doelgroep voelen: waardering voor het product
- conatie: overgaan tot aankoop
Een overzicht van communicatiemiddelen
Drie verschillende niveaus van kanalen om te communiceren:
- Via merkelementen: de min of meer vaste onderdelen van een product:
de merknaam, design en het logo, en de verpakking.
- 2. Via de communicatie-instrumenten: reclame, direct-marketingcommunicatie, sales promotion, beleveniscommunicatie & sponsoring, en corporate & interne communicatie.
- Via media: televisie, radio, print,...
Communicatiemiddelen = de communicatie-instrumenten en media samen
Belangrijk bij de keuze : Kost <> communicatievermogen <> bereik
De marketingcommunicatiemiddelen:
- Reclame
- Direct marketingcommunicatie
- Sales promotion