Communicatiemodellen
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1728 keer
Modellen (volgens MqCuail en Windahl) : vereenvoudigde voorstellingen die de voornaamste elementen van het communicatieproces en hun onderlinge relaties tonen
Functies : Ordenend , verklarend (=geven zaken op een vereenvoudigde, ondubbelzinnige manier weer) , helpen voorspellen (= indien men de logica van het model volgt, zullen bepaalde uitkomsten waarschijnlijker zijn) , helpen controleren en organiseren ( = elementen ordenen en met elkaar verbinden en doordat ze ons een beeld verschaffen van een geheel dat we anders misschien niet opmerkten)
2 soorten van communicatiemodellen :
- Structurele modellen: de ontleding van het geheel staat centraal, waardoor de aandacht gevestigd wordt op de samenstellende delen vb. er is sprake van een zender, signalen,..
- Functionele modellen: de relaties tussen onderdelen staan centraal vb. oorzaak-gevolg. Deze soort komt het meest voor en is normaal want communicatie bestaat uit verandering en evolutie.
Vormen
- Verbale modellen
- Diagrammen
- Mathematische modellen
Beperkingen / gevaren van modellen
- Eng denkkader
- Onvolledig
- Onvereenvoudigd
- Bevat vaak verborgen assumpties : verborgen veronderstellingen
- Nooit geschikt voor alle doelen en analyseniveaus