BESPREEK DE TWAALF VERTEKENINGEN DIE MANAGERS VERTONEN BIJ BESLISSINGEN
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 490 keer
1. Overmoed
Een onrealistisch positieve kijk hebben op jezelf en prestaties
2. Onmiddellijke voldoening
Kiezen van alternatieven die onmiddellijke beloningen opleveren en onmiddellijke kosten vermijden
3. Verankering
Fixatie op aanvankelijke informatie en negeren van daaropvolgende informatie
4. Selectieve waarneming
Gebeurtenissen selectief organiseren en interpreteren op basis van vooringenomen percepties
5. Bevestiging
Zoeken van informatie die je keuzes in het verleden bevestigen en negeren van informatie die vroegere oordelen tegenspreekt
6. Kaderen
Kiezen en benadrukken van bepaalde aspecten van een situatie en andere aspecten negeren
7. Beschikbaarheid
Vermindering van het objectieve vermogen door alleen de recentste gebeurtenissen te herinneren
8. Representatief
Maken van analogieën en zien van gelijke situaties waar die er niet zijn
9. Willekeur
Betekenis geven aan willekeurige voorvallen
10. Sunk costs
Vergeten dat huidige keuzes het verleden niet kunnen corrigeren en alleen toekomstige gevolgen hebben
11. Self-serving bias
Snel met de eer gaan strijken en externe factoren de schuld geven bij mislukkingen
12. Terugblikken
De neiging van beslissers om valselijk te geloven dat ze de uitkomst van een gebeurtenis juist hebben voorspeld nadat die uitkomst bekend is geworden