Behoeftehiërarchie van Maslow
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1077 keer
- Fysiologische behoeften: voedsel, slaap, water, seks,…
Bv. 11.11.11
- Veiligheid: zekerheid, onderdak, bescherming,…
Bv. Vlaams belang, KBC
Bv. Onderzoek van Colgate en Palmolive: grote bezorgdheid over bacteriën. De aanleiding was gekomen door de dood van Jim Henson een filmmaker, hij stierf aan een bacterieziekte.
Bv. 3 kinderen die dood zijn gegaan door een bacterie in een hamburger die niet goed gebakken was.
- Liefde en genegenheid: aanvaarding door anderen, erbij horen,…
Bv. de reclame: zich in groep verplaatsen heeft zo zijn voordelen
- (Zelf)respect
Bv. Dina Tersado die zich inzet voor de reclame en affiches van Oxfam
- Zelfverwezenlijking Bv. Sweppes
De behoeften van Maslow zijn (= kritiek)
- Cultuurgebonden: geldt alleen voor materialistische en individualistische westerse cultuur.
- Nuttig voor marketeers: idee dat consumenten in uiteenlopende consumptiesituaties en levensfasen verschillende prioriteiten stellen.
- Hiërarchie houdt geen rekening met de culturele vorm van behoeften.
Bv. Wij hebben andere behoeften als iemand van 60 jaar.