Menu

Dooreten, daar word je oud van

Groei en ontwikkeling, maar ook verouderingskenmerken, hangen ten dele af van de samenstelling van het voedsel. Eiwitten en andere bouwstoffen zijn o.a. nodig voor de opbouw van cellen, en vitaminen zijn vaak bestanddelen van enzymen en nodig voor de celprocessen. Vitaminen A, C en E zijn in staat om schadelijke stoffen in cellen te binden om veroudering te remmen. Lichaamscellen delen niet eindeloos; het telomeer is een soort teller die bijhoudt hoe vaak een cel gedeeld heeft en zorgt dat het stopt met delen, anders zou de rest van het DNA beschadigen. Alleen als een cel telomerase beschikt kan het vaker delen. Als de cellen niet meer delen, zetten ze nog wel stoffen om.

Als een cel ernstig beschadigt is treedt celdood op.
Verouderingskenmerken: Kenmerken van verouderen; rimpels, grijze haren, stijfheid.
Telomeer: Het laatste stuk van elke DNA-keten, geeft de grens aan van het
aantal delingen van de meeste lichaamscellen.
Telomerase: Een enzym dat het telomeer langer maakt.
Celdood: Afsterven van cellen.

Lees meer...

Cultuur verenigt en (onder)scheidt

Cultuurgebieden zijn (macro)regio’s met gemeenschappelijke cultuurkenmerken. Het onderscheiden van verschillende culturen is niet altijd even gemakkelijk. Een van de meest gebruikte criteria is de taal. Mensen gebruiken taal om te communiceren en daarmee ook voor de overdracht van cultuurelementen als religie, politiek of kunst. Anders is het waarneer verschillende culturele groepen niet direct in hun eigen taal met elkaar kunnen communiceren. Dan is een derde taal nodig. Een dergelijke taal staat bekend als lingua franca. De behoefte aan een lingua franca werd groter door globalisering. Soms worden heel nieuwe talen ontwikkeld om de communicatie mogelijk te maken.

Volken zijn groepen mensen die zich van andere groepen onderscheiden op grond van een of enkele cultuurelementen zoals religie, taal, gemeenschappelijke geschiedenis of op een politiek-ideologisch cultuurelement. Die kenmerken bepalen de identiteit, een unieke combinatie van culturele kenmerken. Globalisering bracht meest uiteenlopende volken en culturen met elkaar in contact.

Lees meer...

Hoe belangrijk is discipline en straf ?

Ouders voelen zich vaak ze besteden een groot deel van elke dag het disciplineren van hun jonge kinderen : "Doe het speelgoed op die manier - je misschien iemand kwetsen niet gebruiken, " " Niet slaan ", " Laat de hond alleen ", " Je moet komen nu , " " Dat is te luid , "of" Je moet beter luisteren . " grenzen stellen voor jonge kinderen kan moeilijk , frustrerend , complex en tijdrovend zijn , maar het is van essentieel belang . Ouders moeten hun kind aanvaardbaar gedrag te leren terwijl het controleren of wijzigen van onacceptabel gedrag totdat ze oud genoeg zijn om een aantal zelf - controle ( door de leeftijd van drie ) uit te oefenen en te begrijpen waarom regels belangrijk ( door de leeftijd van zeven ) . Om deze taak effectief omgaan , ouders hebben behoefte aan informatie over de egocentrische ontwikkeling van hun kind , plus realistische verwachtingen , empathie , geduld , liefde en respect voor hun kind . Disciplineren van jonge kinderen is een uiterst belangrijk onderdeel van het ouderschap . Ouders die niet voldoende grenzen stellen wel doen hun kind een slechte dienst bewezen . Ze versterken ook onacceptabel gedrag als hun kind snel leert ze kan optreden als ze wil .

Sommige ouders voelen zich overweldigd door het gedrag van hun kind en kunnen niet weten waar te beginnen . Andere ouders gewoon niet nadenken over het belang van het stellen van grenzen of laat het werk aan vrienden, familie , en meestal , leraren . Een reden ouders niet aan hun kind discipline is , omdat ze bang haar woede , en ze niet willen dat hun kind teleurstellen . In plaats van het gezicht afwijzing of boosheid , ze negeren onaanvaardbaar gedrag , geven , of rationaliseren , "Kids zal zijn kinderen. 'Maar het stellen van grenzen is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van het ouderschap en is niet een taak die moet worden genegeerd of uitgesteld . Veel ouders twijfelen aan hun vermogen : "Ben ik te streng ? Mild ? Verwacht ik te veel ? ' Ouders zijn in verlegenheid gebracht door het wangedrag van hun kind in het openbaar en vragen zich af wat ze verkeerd hebben gedaan of waarom ze lijkt slechter dan anderen . Aangezien het gedrag van een kind is vaak een weerspiegeling van haar ouders , voelen ze zich kwetsbaar en beoordeeld door anderen als hun kind handelt ongepast ; dergelijke gevoelens zijn normaal. Maar ouders moeten zich realiseren dat grenzen zijn erg belangrijk , en wangedrag is een fundamenteel onderdeel van de kindertijd . Een kind leert wat juist door te proberen allerlei gedrag is , " goed / rechts" en "slechte / verkeerde , " totdat ze erachter komt wat wel en niet acceptabel is .

Ouders moeten hun verwachtingen en methoden van het disciplineren van de leeftijd en het vermogen om te begrijpen van hun kind te baseren . Onderscheid maken tussen goed en kwaad is een geleidelijk proces , en jonge kinderen nog niet over de nodige cognitieve vaardigheden om volledig te begrijpen goed en kwaad . In het algemeen worden de meeste kinderen onder de vijf jaar gemotiveerd om hun gedrag te veranderen ", omdat mama zei " of als ze worden bedreigd met een straf , niet omdat ze begrijpen hoe hun negatief gedrag gevolgen anderen of volledig te begrijpen wat goed en fout . De motivatie om niet geraakt komt uit willen tekenfilms kijken , buiten spelen , of dessert - niet van het denken over andermans gevoelens . Het is normaal voor jonge kinderen om te redeneren op deze manier.

Lees meer...

Waarom heeft mijn kind anders gedragen wanneer ze van me weg ?

Als ouders horen hoe braaf hun kind met een familielid, leraar , vriend of verzorger , hun reactie is vaak: " Dat is niet hoe ze werkt wanneer ze hoort bij mij. " En omgekeerd , wanneer de ouders te horen dat hun meestal energiek kind leek ingetrokken terwijl de uitgaven tijd weg van huis , vragen ze zich af : "Waarom doet ze anders gedragen wanneer ze van me weg ? "

Het gedrag van een kind verandert , afhankelijk van wie ze is met en waar ze is. Ouders zien als ze halen hun kind van school , kinderopvang , of het huis van een vriend. Zodra ze aankomen , kunnen ze gaan gedragen negatief zeuren , stellen eisen , en vastklampen . Wanneer een ouder vraagt of ze gehandeld op deze manier langs de gebruikelijke antwoord is: " Nee, ze was prima totdat je hier gekomen bent . " Ouders kunnen gedeeltelijk opgelucht om te horen dat hun kind genoten van zichzelf , maar deels ook overstuur en in de war door haar daden . Meestal , het gedrag van uw kind verandert wanneer je aankomt omdat ze meer comfortabel als je rond . Zodra ze je ziet , kan ze gevoelens die ze kan zijn houden om zich te uiten . Misschien is haar dag was frustrerend omdat ze niet kon spelen met een favoriet speeltje of gevoeld druk van haar leraar , of omdat een ander kind vertelde haar , "Je bent mijn vriend niet meer." Of misschien was ze boos op je voor haar vertrek met een verzorger . De dag frustraties komen allemaal uit als je naar haar op te halen .

Het is natuurlijk voor je kind om minder comfortabel voelen uitdrukken van haar behoeften en gevoelens als ze weg van huis . Ook volwassenen zijn meer gereserveerd als op het werk of in het gezelschap van anderen . Daarom is het niet verwonderlijk dat een kind dat de inhoud lijkt de hele dag zal uitleven als ze met haar ouders .

Sommige jonge kinderen zijn alleen comfortabel spelen en het verkennen van wanneer hun ouders zijn rond . Zodra de ouders komen om hun kind op te halen , kan ze beginnen met spelen en te weerstaan naar huis. Een kind in deze positie waarschijnlijk bracht een deel van haar dag kijken naar andere kinderen die zich bezighouden met activiteiten ze geïnteresseerd was in en nu , met haar ouders in zicht , ze is te popelen om te spelen . Daarom hebben sommige kinderen niet echt beginnen om zich te vermaken tot het tijd is om te vertrekken .

Als uw kind lijkt pietluttig na een dag van u af of begint te klagen wanneer het tijd is om naar huis te gaan , moet u de leraar , vriend of verzorger vragen . Vraag naar uw kind interesse en activiteit , en proberen om een getrouw beeld van haar dag.

Als je weet dat haar stemming zal veranderen als ze je ziet , kun je vooruit te plannen . Als ze zeuren , probeer haar af te leiden . "Als we thuis zijn , ga ik het spelen deeg eruit te halen. " Of "Ik ga een hapje met u te hebben. " En als je weet dat ze je wenst af te spelen wanneer je klaar te halen bent haar van school of dagopvang , komen een beetje vroeg of verblijf een beetje langer. Op die manier zal ze tijd om comfortabel te verkennen en laat op een prettige manier te hebben.

Lees meer...

Waarom heeft mijn kind dat ik met hem op verjaardagsfeestjes ?

Wanneer een verjaardagsuitnodiging in de post aankomt , kinderen zijn enthousiast . Zij vragen: 'Kan ik gaan? Wanneer is het? ' En praat gretig over cadeautjes , taart en goodie bags . Maar toen de eerste opwinding voorbij is, kan uw kind vragen u een andere vraag : "Wil je bij me blijven op het feest ? " Voor sommige kinderen , het bijwonen van een feest is moeilijk. Een kind kan alleen willen gaan naar een verjaardagsfeestje als zijn ouders mee te gaan , en hij kan zich vastklampen en vraag hen niet te verlaten zodra hij aangekomen . Dit kan zelfs gebeuren wanneer de jarige is een goede vriend en de verjaardag thuis of plaats is bekend .

Een kind dat verlegen is of rustig in groepen kunnen verkiezen om te observeren bij partijen in plaats van deel te nemen en kunnen alleen comfortabel voelen dit te doen toen zijn ouders zijn met hem. Hij kan ook willen ze rond omdat hij vindt tijdelijk overweldigd door de opwinding , het aantal mensen op het feest , onbekende vaders , of de ongewone verschijning van een vriend het huis versierd voor een verjaardag . Hij kan ook bang dat als er tekens of een clown zijn. Indien de partij is in een onbekende plaats , kan hij nog meer onzeker voelen . Wat de reden voor de terughoudendheid van uw kind naar een feestje bij te wonen zonder jou , het is begrijpelijk voor u om gefrustreerd te voelen . Je kunt je afvragen waarom uw kind moet bij je zijn wanneer andere kinderen van dezelfde leeftijd lijken bereid om op feestjes te blijven door zichzelf . En je zou zorgen te maken over het vermogen van uw kind om te communiceren met andere kinderen of zijn gebrek aan onafhankelijkheid .

Misschien herinner je je eigen jeugdervaringen op feestjes , kunt u het gevoel meer tolerant en accepteren van het gedrag van uw kind . De meesten van ons hebben gemengde herinneringen . We mogen blij met de taart en ijs en games zijn , maar we herinneren ons ook een aantal teleurstellingen en gevoelens van verlegenheid en schaamte .

Als uw kind is angstig over het bijwonen van een feest , kunt u zoeken naar manieren om hem te laten voelen zich meer comfortabel . Bijvoorbeeld zien of een goede vriend of buur wordt verzocht dezelfde partij, zodat ze samen kunnen gaan . Wezen met een vriend kan maken scheiden van je gemakkelijker .

Echter , als hij wil dat je blijft , probeer het niet te zien als een probleem . In plaats daarvan , genieten van het feest , en laat uw kind zie je plezier in plaats van geïrriteerd . Als je blijft, zal uw kind waarschijnlijk genieten van zichzelf , en u en hij kan praten over het plezier dat je zowel op het feest gehad. En als je niet klagen bij andere ouders of breng de situatie om hun aandacht , en juist handelen matter-of -fact verblijf met uw kind , zullen ze ofwel niet in de gaten of uw geduld en betrokkenheid te bewonderen!

Lees meer...

Mijn kind zuigt zijn duim . Moet ik hem stoppen?

Reacties van ouders variëren wanneer hun kind begint zijn duim zuigen . Sommigen zijn ervan overtuigd dat het goed voor hem om zijn eigen behoeften te vervullen op deze manier , terwijl anderen zich net zo sterk dat het niet . Vanwege de verschillende meningen , de ouders zijn soms onzeker over wat te doen.

Baby's beginnen hun duim zuigen om dezelfde redenen die ze gebruiken fopspenen en frequent verpleging of fles drinkwater aan hun zuigen behoeften te bevredigen . De duim is altijd en zo het kind altijd controle , wat niet het geval met de fopspeen , borst of fles. En een baby die zijn duim zuigt kan minder afhankelijk van zijn ouders te kalmeren en verzachten hem sinds zijn, met zijn duim , hij kan soms om zichzelf te troosten .

Er zijn kinderartsen die pleiten duimzuigen en zelfs nieuwe ouders aan te moedigen om hun baby aan de slag op de gewoonte als een natuurlijke en gemakkelijke manier voor hem om zichzelf te bevredigen. Andere artsen zeggen dat een baby die heeft gegeven de borst of fles op de vraag al zal zijn zuigen behoeften voldaan en zal geen behoefte of verlangen zijn duim . Natuurlijk , sommige kinderartsen ( en tandartsen ) zijn tegen duimzuigen , in de overtuiging dat het een onnodige gewoonte dat de tanden van een kind kunnen schaden, vooral als duimzuigen wordt voortgezet na de leeftijd van vier of vijf . Net zoals kinderartsen bieden verschillende meningen , ook ouders , hebben verschillende gevoelens over duimzuigen . Velen zijn niet betrokken , maar voel last van negatieve opmerkingen die ze horen van anderen . Vrienden, familie en zelfs vreemden zal een kind bekritiseren voor thumbsucking en proberen zijn ouders onder druk te zetten om hem te stoppen . Voor veel families is dit het enige probleem verbonden met de gewoonte .

In andere families , is duimzuigen keek met ambivalentie . Ouders maken zich zorgen over het gebit van hun kind , over hoe lang hij zal blijven , over hoe hij uiteindelijk zal opgeven , en over de vraag of ze moeten proberen om hem te laten stoppen. En er zijn ouders die niet willen dat hun kind zijn duim zuigen bij allen en vragen over hoe om hem te stoppen meteen.

Als u deze gewoonte merken tijdens de eerste maanden , proberen om vaker te voeden , die kan voldoen aan zuigen behoeften van je baby . Anders gewoon accepteren duimzuigen als een natuurlijke gewoonte . Proberen om uw kind te dwingen om te stoppen kan negatieve gevolgen hebben en is meestal mislukt omdat een duim , in tegenstelling tot een fopspeen , kan niet worden weggenomen . Als je de duim van uw kind te trekken uit zijn mond , zal hij waarschijnlijk weer zuigen zijn duim zo snel als hij kan .

Sinds zuigen zorgt voor comfort , hoe meer druk je op je kind om te stoppen, het meer gehecht en afhankelijk van zijn duim hij kan worden. Uit angst voor spot en kwetsbaar voelen , kan uw kind meer en meer op zijn duim afhankelijk zijn voor comfort. Wees geduldig en probeer je kind niet te ontmoedigen duimzuigen , op zijn minst door zijn voorschoolse jaren .

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen