Menu

OMGEVINGSINVLOEDEN OP GEZONDHEIDGEDRAG

- Omgeving direct aan het risico bijdragen
- Uitvoerbaarheid
- Health belief model: specifiek gesteld dient een omgeving die gezond gedrag stimuleert:

o Cues tot gezond handelen te bieden of cues tot ongezond gedrag te verwijderen
o Gezond gedrag mogelijk maken door de kosten en barrières te minimaliseren die hiermee
gepaard gaan
o De nadelen te verhogen van het gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid

CUES TOT HANDELEN

- Verbreken gewoonten
- Cues tot handelen
o Sigaretten en voedsel
- Reclame
- Afbeeldingen in tijdschriften
- Populatire televisieprogramma’s

DE KOSTEN VAN GEZOND GEDRAG MINIMALISEREN

DE KOSTEN VAN ONGEZOND GEDRAG VERHOGEN

- Barrières stimuleren
- Accijnzen op tabak en alcohol

INTERVENTIES OP SCHOOL

- Gezondheidsbevorderende school (WHO, 1996):

o Schoolgezondheidsbeleid
o Het opzetten van een lichamelijk en sociaal veilige, gezonde omgeving
o Het onderwijzen van gezondheidsgerelateerde vaardigheden
o Het bieden van adequate medische diensten binnen de school
o Het bieden van gezond voedsel
o Programma’s voor gezondheidsbevordering op school voor personeel
o Counseling of een psychologieprogramma op school
o Een programma voor lichamelijke opvoeding

VOORLICHTING DOOR LEEFTIJDSGENOTEN

- Peervoorlichting
- Lesgeven aan een hele klas, informele lessen in een ongestructureerde omgeving of individuele
gesprekken en counseling
- Groepsgenoten zouden een geloofwaardigere infobron zijn
- Gelegenheid om betrokkene mondiger te maken
- Voorlichters zijn een positief rolmodel

Lees meer...

HET GEBRUIK VAN MASSAMEDIA

- Injectiemodel
o Stabiele koppeling tussen kennis, attituden en gedrag
o Informatie overtuigend en van een deskundige bron
- Niet alleen rationeel maar ook emotionele verwerking
- Hoewel mediacampagnes populair zijn, is het niet vanzelfsprekend dat ze tot enige
gedragsverandering leiden, en dat geldt ook voor de vraag of de doelgroep de campagne zelfs maar opmerkt.
- Beperkte resultaten
- Beter om voorlichting te geven dan om gedragsverandering teweeg te brengen
- Cumulatief effect
- Aantrekkelijk (kosten/baten-analyse)

HET AFSTEMMEN VD COMMUNICATIE & VERGROTEN VD BLOOTSTELLING AAN DE BOODSCHAP EXPOSURE

- Eliberation Likelihood model (Petty en Cacioppo, 1986)
o Mensen die niet geïnteresseerd zijn => rationele argumenten werken niet
o Centrale verwerking alleen als ze gemotiveerd zijn om een argument te ontvangen

  • De info congruent met hun bestaande opvattingen
  • De info is van persoonlijk belang
  • De ontvangers hebben de intellectuele capaciteiten om de informatie te begrijpen


- Effecten zijn duurzaam
- Voorspellende factor voor gedrag
- Perifere verwerking (ongeïnteresseerden) wanneer individuen:

o Niet openstaan voor een argument
o Een geringe betrokkenheid hebben bij het probleem
o Incongruente opvattingen hebben
o Maximaliseren van de geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid van de infobron
o Bericht via het gebruik van indirecte cues en informatie

GEBRUIKMAKEN VAN ANGST EN AGRESSIEVE BOODSCHAP

- Hoge mate van bedreiging is ineffectief gebleken bij het teweeg brengen van gedragsverandering

- Protectie-motivatietheorie
o Mensen ageren adaptief en maladaptief afhankelijk van het eigen oordeel en het eigen
vermogen om de bedreiging te minimaliseren

- De meest overtuigende informatie:
o Wekt angst op
o Versterkt het gevoel van bedreiging wanneer er geen verandering wordt aangebracht
o Benadrukt het vermogen van het individu om het gevreesde resultaat te voorkomen

- Een positievere benadering
o Kijken naar de voordelen die iemand als gevolg van gedragsverandering zal krijgen
o ‘formuleren’ van het bericht

- Witte & Allen 2000: faer appeal wordt meer au serieux genomen, meer geaccepteerd en wekt
vermijding op (vooral bij boodschappen met weinig aandacht voor effectiviteit)

AFSTEMMEN OP HET PUBLIEK & VERGROTEN VD BLOOTSTELLING AAN DE DOELGROEP EXPOSURE

- Gehele bevolking = verwateren van de boodschap door veralgemening
- Beter op publiek afstemmen

o Gedrag, leeftijd, geslacht en SES
o « targeting »

GEBRUIKMAKEN VAN ROLMODELLEN

VERSPREIDING VAN INNOVATIES EN AANBIEDEN VAN NIEUW GEDRAG OF NIEUWE INFORMATIE

- Aanleren van nieuw gedrag en nieuwe informatie > preventie en afleren van oud gedrag en oude informatie

- Rogers 1983:

o Vernieuwers
o Mensen die het idee vroeg overnemen
o Vroege meerderheid
o Late meerderheid
o Treuzelaars

- Innovatiefactoren:

o Voordeel tov het vorige gedrag
o Compatibiliteit met de waarden en normen van het sociale systeem dat het idee beoogt te beïnvloeden
o Gemak van overname
o Bewijs van effectiviteit

Lees meer...

HET BEVORDEREN VAN DE VOLKSGEZONDHEID

- Lewicki 1999:

  • of mensen ingaan op een boodschap hangt af van het gewenste vertrouwen in het eigen oordeel: als iemand de zaak niet belangrijk vindt, is overtuigen vrij kansloos.

Gezondheidsboodschappen moeten belangrijk worden gemaakt.

  • Hangt af van de het feitelijk vertrouwen in het eigen oordeel: als iemand erg overtuigd is van zijn eigen gelijk is proberen te overtuigen ook vrij kansloos. Een stevige boodschap kan de zekerheid van mensen aan het wankelen brengen.

EEN GOEDE BOODSCHAP

- Gericht op het verminderen van feitelijk vertrouwen in bestaand gedrag
- Verhogen van vertrouwen in gewenste gedrag
- Goede boodschappers:

o Hoge status
o Behoren het liefst tot de eigen groep
o Nemen vaker een verrassend (nieuw) standpunt in
o Zacht op de vorm
o Hard op de inhoud
o Vertonen qua boodschap consistentie in de tijd

Lees meer...

COGNITIEVE STRATEGIEËN ONTLEEND AAN DE COGNITIEVE GEDRAGSTHERAPIE

  • Meer vertrouwen dat hij in staat is de verandering in leefstijl te verwezenlijken
  • Onze gedachten zijn centraal aan het reguleren van gedrag
  • Leren betrokkene om overtuigingen als hypothesen te beschouwen en niet als feiten
  • Socratische dialoog = geleide ontdekking en uitdagen
  • Instellen van huiswerkopdrachten waardoor vraagtekens worden gezet bij alle ongewenste cognitieve overtuigingen die iemand heeft
Lees meer...

VERANDERING MODELLEREN

  • Nodig om mensen vaardigheden aan te leren om de doelen te bereiken die ze hebben gesteld
  • Indirect leren cfr. theorie over sociaal leren (Bandura)
  • Observeren van anderen die relevante taken uitvoeren, door het oefenen met opdrachten in een gestructureerd programma en door actieve overtuiging
  • Vooral wanneer mensen lijken op degene die de vaardigheid wil aanleren
  • Op zodanige wijze dat de waarnemer niet het gevoel krijgt dat hij onkundig is of dat hij niet in staat zal zijn de vaardigheid te verwerven
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen