Transtportrevolutie
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 504 keer
Romeins wegennet
- niet geschikt voor vervoer massagoederen (dienden enkel militaire en bestuurlijke belangen)
- werd sinds de val van het RR niet uitgebreid, enkel beperkt gemoderniseerd
=> meeste transport diende dus via scheepvaart te gebeuren.
- Scheepvaart
- was praktisch: Middeleeuwse steden ontstonden langs waterknooppunten
- allerlei maatregelen die scheepvaart dienden te vergemakkelijken: aanleg kanalen, sluizen, pakhuizen,...
- Transportkosten
- Kostprijs transport was enorm (men moest tol heffen om bv de aanleg van de Gotthard tunnel te financieren)
- transportkosten hadden een belangrijk aandeel in de marktprijs van de goederen
=> Daarom probeerden handelaars de transportkosten te drukken om zo goedkoop mogelijk te kunnen zijn => door deze pogingen ontstonden vernieuwingen in de scheepvaart
- Vernieuwingen
- ontwikkeling kompas + stijgende geografische kennis (beide dankzij arabieren) = ontwikkelen ‘Portolaankaarten’
- scheepsbouw: roer wordt a achtersteven bevestigd
→ Noordzee: Kogge blangrijkste schip
→ Middellandse Zee:
* Galei, enkel nog luxegoederen
* massatransport eerst ‘Nave’, dan ‘Cocca’ gebruikt
- Geest vernieuwing transport kwam ook tot uiting in verre reizen (bv Willem Van Ruusbroeck, Marco Polo)