Menu

PRIJZEN EN LONEN 1300 – 1900

 koopkracht gevolgd ahv prijs- en loonreeksen

 vnl. Broodgranen

  • prijzen index van Henry Phelps-Brown en Sheila Hopkins : PHB-index vanaf 13e E in Engeland

  • scherpe prijsstijgingen kenmerkend voor de 16e en 18e E

 16e E als die van de eerste grote prijsinflatie in de Europese geschiedenis

  • ongecontroleerde geldschepping
  • te sterke bevolkingsaangroei
  • aanvoer van grote voorraden edelmetaal uit kolonies (geld toen nog intrinsieke waarde)

Wet van Gresham

 verklaring voor verstoringen in geldcirculatie

 treedt op wanneer feitelijke waardeverhouding tussen 2 munten niet meer overeenkomt met de vastgelegdeprijsverhouding

bad money drives out the good :Thomas Gresham

 voor meerderheid bevolking gevolgen prijsinflatie zeer ernstig

  • groot aanbod aan werkkrachten, lage arbeidsvergoedingen
  • koopkracht daalde tot op dieptepunt
  • massaal verkopen van onroerend goed

 vb familie della Faille: kocht grond en huizen op, verworf veel prestige en uiteindelijk zelfs een adellijke titel

 loonevolutie in VMT:

  • weinig schommelingen
  • aanpassingen pas na interval van maanden of jaren: koopkracht werd dan ook vaak uitgehold bij misoogsten
  • grote looninertie op pre-industriële arbeidsmarkt
  • zelfstandigen waren afhankelijk van wat ze voor hun goederen kregen

 reële lonen vs. Nominale lonen

  • reële lonen worden omgezet in hoeveelheden broodgranen die de tijdgenoot daarmee kon kopen
  • gemiddeld dagloon was goed voor 10 l tarwe

 reconstructie van de vroegmoderne loonontwikkeling moeilijk omwille van tijdelijke en seizoensgebonden karakter van de pre-industriële arbeidsmarkt

  • sectoren als textielnijverheid betaalden soms uit in stuklonen
  • er werden bij een gunstige conjunctuur vaak bonussen uitgedeeld

 fiscale druk in de VMT

  • oorlogsverzuchtingen vd vorst dienden (cash!) te worden gefinancierd
  • heerlijke verplichtingen en kerkelijke tienden

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen