Postmodernistische roman
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 722 keer
Vooral jaren 70-80
Radicalisering van de kenmerken van het modernisme
- Ironie t.a.v. condition humaine (Borges: De Aleph en andere verhalen)
- Fictionaliteit benadrukken (grote onzekerheid)
Wereld en personages (uit populaire cultuur, stereotypen) worden gefiltreerd door teksten/media (filteren werkelijkheid: doen dit door te werken met andere fictionele dingen)
T. Pynchon: Vineland
J. Cortazar: Het Hinkelspel - Onmacht: kennis over totale wereld is onmogelijk
U. Eco: De naam van de roos
Borges: De Aleph en andere verhalen
Roman in de postkoloniale wereld: schrijvers zijn een elite, opgevoed in Westerse denken, die zich ontworteld voelen en dat ook van hun cultuur vinden.
Centrale thema: culturele identiteit in het postkolonialisme
- Latijns-Amerika: G.G. Marquez, P. Neruda (poëzie)
- Azië: Y. Mishima (confronteert wereldbeelden)
- Afrika: W. Soyinka
- Westers: S. Rushdie
Genderproblematiek:
- Nieuwe verhoudingen in lezerspubliek
- Emancipatie-cultuur
- Identificatie instrument: culturele identiteit van minderheden