Menu

Nieuwe ideeën over de relatie tussen geestelijke en wereldlijke macht

deze confrontaties waren ook botsingen tussen krachtige maar eigenzinnige persoonlijkheden

1) werden allen gesteund door intellectuelen, goed in staat een ideologie op papier te zetten

Pauselijk standpunt

  • vertolkers pauselijk standpunt: Jacopo Cappucci v. VIterbo, Egidio Colonna v. Rome (Aegidius Romanus) voor Bonifatius VIII, Agustinus Triumphus
  • pauselijke ideologie = weinig vernieuwend: meeste hiërocratische argumenten waren overbekend: paus is als vertegenwoordiger v. God geen enkele menselijke autoriteit rekenschap verschuldigd + paus mocht als hoogste macht iedereen ter verantwoording roepen
  • paus deed er toch het beste aan de wereldlijke macht over te laten aan vorsten, omdat men soms geweld moest gebruiken à paus mocht zich wel bemoeien met grote politieke lijnen
  • nieuw = onderbouwing oude standpunten met aan Aristoteles ontleende redeneringen

Filips de Schone

  • positie Filips de Schone verdedigd door Jean Quidort (Johannes v. Parijs: unieftheoloog)
  • variaties op tweezwaardenleer + hij ontzegde de paus & geestelijkheid élk dominium (= alle macht met uitoefening dwang of eigendomsrechten)
  • paus had geen directe zeggenschap over kerkelijk eigendom in deze visie, hij mocht ze alleen beheren en de rechtspersoon “Kerk v. Rome” was de eigenaar à paus mocht zich dus niet met wereldlijke zaken inlaten, mocht alleen stem verheffen als vorsten de Kerkwetten overtraden.
  • geestelijk gezag = superieur, maar enkel op metafysisch niveau: in aardse werkelijkheid waren paus & vorst elk autonoom binnen eigen goed afgebakende sfeer

Lodewijk van Beieren

  • Lodewijk v. Beieren werd ondersteund door Marsilius/Marsiglio di Mianardini (arts uit Padua)
  • vlucht naar hof v. Lodewijk v. Beieren in München en steunt Lodewijk bij tocht naar Rome
  • auteur Defensor Pacis (1324): grondslag alle gezag berust bij volk of universitas civium (gemeenschap stemhebbende ‘burgers’): volkssouvereiniteit ook in de Kerk!
  • revolutionaire opvattingen over relatie wereldlijk-geestelijk gezag die in de ogen v.d. Kerk ketters waren
  • bemoeienissen v.d. paus zouden belangrijkste oorzaak v. vredesverstoring zijn
  • rol Kerk moet beperkt blijven tot zedelijke/religieuze educatie + verstrekken sacrament
  • gemeenschap v. gelovigen moet aan basis v. regelgeving & gezagsuitoefening binnen de Kerk staan à veel praktischer om dit aan civiele autoriteiten over te laten
  • ook concilies zouden het omzetten v. hun gezaghebbende uitspraken in wetten moeten overlaten aan wereldlijke vorsten
  • stelt kerkelijke hiërarchie in vraag: geestelijkheid is overbodig want Christus maakte geen onderscheid in geestelijken dus een paus = dorpspastoor
  • Kerk hoort ook geen wereldlijke bezittingen te hebben (~Christus)
    à haalde dit idee v.d. franciscanen die na een eeuw interne strijd + strijd om acceptatie door de kerk, in 1323 monddood werden gemaakt toen Johannes XXII het idee v.d. absolute armoede v. Christus & apostelen ketters verklaarde
  • kopstukken vluchtten naar München = verzamelplaats radicale dissidenten(o.a. Willem v. Ockham)

John Wyclif

  • Eng. Theolog John Wyclif, werkzaam in Oxford unief + hoven Edward III & Richard II à zag de katholieke Kerk als vals & onwaardig omhulsel waaronder de ware Kerk (onzichtbare gemeenschap v. gelovigen) schuilging à omvatte echter enkel degenen die door goddelijke voorbeschikking uitverkoren waren, en omdat niet uit te maken viel wie dit waren moest de zichtbare Kerk maar blijven bestaan
  • ook invloed franciscanen: meende dat de zichtbare Kerk geen bezittingen en wereldlijke macht hoorde te hebben (= teken gods genade, & dit kan enkel voor de uitverkorenen)
  • koning moet kerkelijk dominium dus beheren
  • volgens Wyclif lag de waarheid v.h. geloof in de bijbel besloten & pleitte voor letterlijke interpretatie ervan à letterlijke bijbellezing in de volkstaal
  • geestelijken waren dus overbodig als tussenpersonen i.d bemiddeling v.d. waarheid
  • door onmogelijke identificatie v. ware Kerk moesten kerkelijke rechten & goederen door de koning geconfisqueerd en beheerd worden à grote aanhang in royalistische kring
  • ook veel sympathisanten in de lagere lagen v.d. maatschappij
  • toch geen reformatie vóór de Reformatie à doordat zijn aanhangers (lollarden) na zijn dood snel radicaliseerden en de steun van de elite kwijtraakten

-Bohemen: grote invloed v. zijn werk op Jan Hus (theoloog aan unief Praag) die deze ideeën verbond met een anti-Duits Tsjechisch nationalisme

1415: Hus op brandstapel (op Concilie v. Konstanz)

- Bohemen leek zich los te scheuren

- 1434: compromis tussen Duitse keizer & de gematigde krachten verhindert dit

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen