Nieuwe ideeën over de relatie tussen geestelijke en wereldlijke macht
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 1201 keer
deze confrontaties waren ook botsingen tussen krachtige maar eigenzinnige persoonlijkheden
1) werden allen gesteund door intellectuelen, goed in staat een ideologie op papier te zetten
Pauselijk standpunt
- vertolkers pauselijk standpunt: Jacopo Cappucci v. VIterbo, Egidio Colonna v. Rome (Aegidius Romanus) voor Bonifatius VIII, Agustinus Triumphus
- pauselijke ideologie = weinig vernieuwend: meeste hiërocratische argumenten waren overbekend: paus is als vertegenwoordiger v. God geen enkele menselijke autoriteit rekenschap verschuldigd + paus mocht als hoogste macht iedereen ter verantwoording roepen
- paus deed er toch het beste aan de wereldlijke macht over te laten aan vorsten, omdat men soms geweld moest gebruiken à paus mocht zich wel bemoeien met grote politieke lijnen
- nieuw = onderbouwing oude standpunten met aan Aristoteles ontleende redeneringen
Filips de Schone
- positie Filips de Schone verdedigd door Jean Quidort (Johannes v. Parijs: unieftheoloog)
- variaties op tweezwaardenleer + hij ontzegde de paus & geestelijkheid élk dominium (= alle macht met uitoefening dwang of eigendomsrechten)
- paus had geen directe zeggenschap over kerkelijk eigendom in deze visie, hij mocht ze alleen beheren en de rechtspersoon “Kerk v. Rome” was de eigenaar à paus mocht zich dus niet met wereldlijke zaken inlaten, mocht alleen stem verheffen als vorsten de Kerkwetten overtraden.
- geestelijk gezag = superieur, maar enkel op metafysisch niveau: in aardse werkelijkheid waren paus & vorst elk autonoom binnen eigen goed afgebakende sfeer
Lodewijk van Beieren
- Lodewijk v. Beieren werd ondersteund door Marsilius/Marsiglio di Mianardini (arts uit Padua)
- vlucht naar hof v. Lodewijk v. Beieren in München en steunt Lodewijk bij tocht naar Rome
- auteur Defensor Pacis (1324): grondslag alle gezag berust bij volk of universitas civium (gemeenschap stemhebbende ‘burgers’): volkssouvereiniteit ook in de Kerk!
- revolutionaire opvattingen over relatie wereldlijk-geestelijk gezag die in de ogen v.d. Kerk ketters waren
- bemoeienissen v.d. paus zouden belangrijkste oorzaak v. vredesverstoring zijn
- rol Kerk moet beperkt blijven tot zedelijke/religieuze educatie + verstrekken sacrament
- gemeenschap v. gelovigen moet aan basis v. regelgeving & gezagsuitoefening binnen de Kerk staan à veel praktischer om dit aan civiele autoriteiten over te laten
- ook concilies zouden het omzetten v. hun gezaghebbende uitspraken in wetten moeten overlaten aan wereldlijke vorsten
- stelt kerkelijke hiërarchie in vraag: geestelijkheid is overbodig want Christus maakte geen onderscheid in geestelijken dus een paus = dorpspastoor
- Kerk hoort ook geen wereldlijke bezittingen te hebben (~Christus)
à haalde dit idee v.d. franciscanen die na een eeuw interne strijd + strijd om acceptatie door de kerk, in 1323 monddood werden gemaakt toen Johannes XXII het idee v.d. absolute armoede v. Christus & apostelen ketters verklaarde - kopstukken vluchtten naar München = verzamelplaats radicale dissidenten(o.a. Willem v. Ockham)
John Wyclif
- Eng. Theolog John Wyclif, werkzaam in Oxford unief + hoven Edward III & Richard II à zag de katholieke Kerk als vals & onwaardig omhulsel waaronder de ware Kerk (onzichtbare gemeenschap v. gelovigen) schuilging à omvatte echter enkel degenen die door goddelijke voorbeschikking uitverkoren waren, en omdat niet uit te maken viel wie dit waren moest de zichtbare Kerk maar blijven bestaan
- ook invloed franciscanen: meende dat de zichtbare Kerk geen bezittingen en wereldlijke macht hoorde te hebben (= teken gods genade, & dit kan enkel voor de uitverkorenen)
- koning moet kerkelijk dominium dus beheren
- volgens Wyclif lag de waarheid v.h. geloof in de bijbel besloten & pleitte voor letterlijke interpretatie ervan à letterlijke bijbellezing in de volkstaal
- geestelijken waren dus overbodig als tussenpersonen i.d bemiddeling v.d. waarheid
- door onmogelijke identificatie v. ware Kerk moesten kerkelijke rechten & goederen door de koning geconfisqueerd en beheerd worden à grote aanhang in royalistische kring
- ook veel sympathisanten in de lagere lagen v.d. maatschappij
- toch geen reformatie vóór de Reformatie à doordat zijn aanhangers (lollarden) na zijn dood snel radicaliseerden en de steun van de elite kwijtraakten
-Bohemen: grote invloed v. zijn werk op Jan Hus (theoloog aan unief Praag) die deze ideeën verbond met een anti-Duits Tsjechisch nationalisme
1415: Hus op brandstapel (op Concilie v. Konstanz)
- Bohemen leek zich los te scheuren
- 1434: compromis tussen Duitse keizer & de gematigde krachten verhindert dit