Immanuel Kant wijsbegeerte
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 795 keer
- Jean Jacques Rousseau
Mens kan het beste leven leiden in een ‘natuurtoestand’
= leven zonder:
- maatschappelijke structuren
- regels en wetten
- kunstmatige moraal
- Verandering van de natuurtoestand door:
- eigendom eerste persoon die een van een stuk grond heeft beweerd dat het zijn grond is, is verantwoordelijk voor het ontstaan van hebzucht, heerschappij en geweld
- ontwikkeling van de overheidsinstelling
- Oplossing
Meer natuurlijke vorm van leven gevoelsmatige aspecten kunnen opnieuw tot volle bloei komen
NIET: afschaffen van de staat
WEL: macht bij het soevereine volk leggen
- Opvoeding
“Emile, ou l’éducation” mens is van nature goed, maar wordt gecorrumpeerd door de samenleving
DUS: kinderen moeten in harmonie met de natuur worden opgevoed
- Analyse van ons kenvermogen
- Cf. Hume: noch voor natuurkunde, noch voor ethiek is er een rotsvast fundament, aangezien ons gevoel van zekerheid gebaseerd is op een ‘neiging’ van ons psychisme en bepaald wordt door ons kennisapparaat
- Wilde zekerheid van de Newtoniaanse fysica redden
- Copernicaanse onmwenteling
- Grond van zekerheden ligt in het subject
- Inhouden van onze kennis worden verschaft door empirie
- Kennis wordt geordend door vormen, die we vooraf in onze geest hebben
Kennis = synthese van de inhouden van de empirie en de ordeningsvormen van het denken
- Transcendentaal
Zonder de ordenende vormen zouden de zintuiglijke gegevens voor ons een onoverzienbare chaos zijn en gestructureerde kennis onmogelijk
- Vormen zijn a priori (inherent aan ons kenapparaat)
- Onze kennis van de werkelijkheid is afhankelijk van over welke vormen ons kenapparaat beschikt
Bv. bandopnemer heeft geen vorm waardoor het kennis van beelden kan verkrijgen
- Analytische oordelen
Zijn a priori, voor alle ervaring waar omdat het predikaat niets anders is dan de analyse van het onderwerp
- Synthetische oordelen
Predikaat voegt iets nieuws aan het onderwerp toe
- A posteriori = oordeel dat na de ervaring tot stand is gekomen
- A priori = oordelen die resultaat zijn van een analyse van de a priori vormen
a priori vormen van zintuiglijkheid : ruimte en tijd
a priori vormen van verstand : categorieën (causaliteit, eenheid, veelheid, totaliteit…)
- Kritik der reinen Vernunft
= analyse van de beperkingen van ons kenvermogen
- We kunnen over relaties tussen dingen spreken, maar niet over de dingen op zichzelf die er de oorzaak van zijn
- Metafysica is onmogelijk: vormen kunnen niet worden toegepast op iets wat geen ervaringsgegeven is, zoals bv. een abstract begrip
- Kritik der praktischen Vernunft
“categorische imperatief”
- ‘Handel steeds zo dat de regel die uw handelen leidt, een voor iedereen bindende wet zou kunnen worden.’
- ‘Gebruik in uw handelen de medemens nooit als louter middel, maar erken hem steeds als iemand die zijn eigen doel is.’
- Godsbeeld
Het feit dat mensen de categorische imperatief volgen is een morele grond om het bestaan van God en de onsterfelijke ziel aan te nemen. (dus geen echt godsbewijs!)