De commercialisering van het platteland
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 1046 keer
- Voor 1066
- meer dan 150 plaatsen waar regelmatig markten werden gehouden
- penetratie van geld in de plattelandseconomie
- XI – XII
eveneens ruime verspreiding van muntgeld onder gewone bevolking
- Tussen 1180 en XII
commercialisering van de plattelandseconomie in stroomversnelling
- vooral wanneer de graanprijzen stegen gaven veel grootgrondbezitters er de voorkeur aan om de réserves op hun domeinen commercieel te exploiteren m.b.v. ingehuurde landarbeid.
- op het platteland groeide het aantal mensen dat niet meer in eigen voedselbehoefde kon voorzien. Rond 1300 reeds 45% van de plattelandsbevolking
- Het aandeel van de stedelijke bevolking van Eng nam tussen het einde van de elfde en het begin van de veertiende eeuw toe (10 tot 20%).
- Daardoor ontstonden concentraties van mensen (bvb London) die vroegen om een sterk gecommercialiseerde landbouw in een wijde omgeving. Verder vond een duidelijke versterking plaats van regionale specialisaties; deels als antwoord op een groeiende buitenlandse vraag naar grondstoffen zoals tin en wol.
- Begin XIV
behoorlijk deel agrarische productie voor de markt bestemd.
Deze commercialisering van de landbouwproducten is hand in hand gegaan met
- verbreding van het aanbod van landbouwproducten
- uitbreiding en verfijning van handelsnetwerken met marktplaatsen als logische knooppunten. Vooral de zgn. intermediare markten waren van belang; die de schakels vormden ts agrarische producten en grotere regionale handelscentra (die op hun beurt aansluiting hadden op het interregionale en ook internationale handelsverkeer / vooral in de dichtstbevolkte streken van Europa interregionale graanhandel; vb. verscheping van tarweoverschotten in Artesië naar Vlaanderen en Brabant).