Menu

Wat is retail? | Betekenis en Definitie

Wat is retail

In het Nederlands kunnen we het woord retail het best beschrijven als het geheel van handelingen dat nodig is om goederen en producten tot bij de klant te brengen.

Betekenis Retail

Retail wordt in het Nederlands vaak vertaald als kleinhandel of als detailhandel. Bij retail worden goederen of producten immers verkocht aan particulieren die de wat ze gekocht hebben ook zelf gebruiken. Retail kan op verschillende manieren gebeuren. Het kan gaan om online verkoop of om een aankoop in een ouderwetse buurtwinkel.

De verkoop gebeurt direct face-to-face of in een webshop. Verder is het belangrijk om weten dat vormen van dienstverlening zoals horeca of kapperszaken niet als retail worden beschouwd. Bij retail worden producten verkocht en geen diensten.

Welke soorten van retail producten bestaan er?

In de retail bestaan er verschillende soorten van producten die kunnen worden verkocht. We zetten ze hierna op een rij:

  • Hardliners: producten met een lange levensduur. We denken dan aan auto’s, huishoudtoestellen en meubels.
  • Soft goods of zachte comsumptiegoederen: hierbij denken we aan kleding, schoenen en toiletproducten.
  • Voedsel: dingen zoals vlees, kaas, landbouwproducten en alle vormen van gebak en brood.
  • Kunst: hierbij denken we aan kunstwerken, boeken en muziekinstrumenten.

Waar kun je deze productcategorieën kopen?

  • Warenhuizen: in België denken we dan aan de Innovation of aan het Britse Mark en Spencer’s
  • Speciaalzaken: dit zijn warenhuizen die maar één product verkopen zoals bedden, matrassen, huishoudtoestellen of schoenen. Belgische voorbeelden zijn 1000 Matrassen, Van Den Borre of Torfs.
  • Discounters: voorbeelden zijn Aldi en Lidl
  • Bulk verkopers: supermarkten zonder franjes die er rudimentair uitzien. Colruyt is een goed Belgisch voorbeeld.
  • Kleine buurtwinkels: de kruidenier, bakker en slager om de hoek
  • E-tailers: dit zijn eigenaars van webshops, zonder fysieke winkel. Bol.com is een goed voorbeeld.

Hoe komen we in 4 stappen tot retail?

Retail is het eindpunt van een proces waarbij het product tot bij de klant wordt gebracht. Dit gebeurt doorgaans in 4 opeenvolgende stappen:

  • De fabrikant: produceert de goederen of producten
  • De groothandel: koopt de goederen of producten van de fabrikant en transporteert ze naar de winkel
  • De winkel: verkoopt de goederen of producten aan de klant of eindgebruiker
  • De klant: koopt producten en goederen in de winkel

Bij iedere tussenstap wordt een winstmarge genomen. De fabrikant rekent een meerkost voor zijn geleverde producten. De groothandel en winkel doen dat op hun beurt ook. Zo kan iedereen een graantje meepikken en winst maken op hetzelfde product.

Retail marketing

Zoals bij alle vormen van verkoop, is marketing een belangrijk onderdeel van het verkoopsproces. Retail marketing richt zich specifiek op deze sector van de verkoop.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen