Prijsdiscriminatie door marktsegmentatie
- Marktsegmentatie doet winst stijgen t.o.v. zonder prijsdiscriminatie (zie figuur 9.4)
- Winst echter kleiner dan bij perfecte prijsdiscriminatie
- Vaststelling: vraag naar bioscooptickets bij jongeren prijsgevoeliger dan bij volwassenen
- Twee deelmarkten:
- Links: jongeren
- Rechts: volwassenen
- MK bioscoopuitbater constant in beide markten
- Winst kan slechts maximaal zijn (MK = MO) als MO in beide deelmarkten aan elkaar gelijk zijn
- Prijs op beide deelmarkten differentiëren: PJ voor jongeren en PV voor volwassenen
- Prijs relatief hoog bij inelastische vraag, en relatief laag bij elastische vraag
- Dumpingpraktijken ook een vorm van marktsegmentatie
- Op buitenlandse markt lagere prijs aangerekend dan op de binnenlandse markt
- Voorwaarde voor marktsegmentatie:
- Onmogelijkheid van klantengroepen om tot doorverkoop van identieke producten over te gaan
- Anders marktsegmentatie geërodeerd
- Transactiekosten kunnen deze mogelijkheid beperken