experiment
- Gepubliceerd in Psychologie
een onderzoeksmethode waarbij variabelen worden gemanipuleerd en de effecten beschreven worden.
een onderzoeksmethode waarbij variabelen worden gemanipuleerd en de effecten beschreven worden.
een relatie tussen twee variabelen waarbij een vergroting van de ene geassocieerd wordt met een verlaging van de ander.
Correlatie is geen causatie! (figuur 1.1, blz 17)
een relatie tussen twee variabelen bij welke meer of minder worden tegelijk.
is een statistische beschrijving van hoe nauw twee variabelen met elkaar gerelateerd zijn. Het gaat om de sterkte en de richting van de relatie. Het gaat van 1.00 tot -1.00.
vaak worden de resultaten van een beschrijvend onderzoek vertaald naar correlaties.
een uitgebreide studie van 1 persoon of 1 situatie, bijvoorbeeld hoe een leraar een les plant.
een methode waarin de onderzoeker een participant wordt om zo een beter zicht te krijgen op het leven in een groep.
focust op het leven binnen een groep en probeert de betekenis van gebeurtenissen te begrijpen. Ze richten zich hierbij op de natuurlijke gebeurtenissen.
studies die gedetailleerde informatie verzamelen over specifieke situaties waarbij ze vaak observeren, survey’s gebruiken, interviews afnemen of een combinatie van deze. Ze beschrijven gebeurtenissen. Een benadering daarbij is klas
ervaren, effectieve leraren die oplossingen hebben ontwikkeld voor veel voorkomende klasproblemen. Hun kennis over onderwijsprocessen en uitvoering is goed en goed georganiseerd. Ze hebben systemen van kennis voor het begrijpen van problemen. Er zijn 7 gebieden van professionele kennis:
wat ze ook moeten kennis is zichtzelf, hun eigen bias, sterkte en zwaktepunten.
Om iets te weten over de psychologie van de educatie moet je kennis hebben over de pupillen, leren en motivatie en teaching en assessing.
Educational psychologie ontstond in de mid 1900’s. in ’40 en’50 concentreerde het zich op de individuele verschillen, assessment en leergedrag. In de ’60 en ’70 veranderde dit naar een richting van cognitieve ontwikkeling en leren, hoe leren individuen concepten en onthouden deze. Nu wordt er gekeken wat het effect is op het leren bij culturele en sociale factoren.
Educational psychology is een discipline met zijn eigen theorieën, onderzoeksmethoden, problemen en technieken. Vroeger en nu bestuderen ze nog steeds leren en onderwijzen. Er zijn twee grote taken in de educational psychology: 1) onderzoek uitvoeren om mogelijke relaties te onderzoeken. 2) combineren van resultaten en theorieën.