Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Interpretatie van Ruard Ganzenvoort: het einde van een tandeloze God.

Na de wereldoorlogen was er een herziening van het godsbeeld (als reactie op alle verschrikkingen).

Als het kwade goede mensen treft dan geloven ze niet in zijn almacht. Ze verbreken het verband tussen God en het kwaad zodat ze toch nog konden geloven. lijden is geen straf meer, maar hoort bij het leven.

Deze verschuivingen bieden geen antwoorden meer op vragen zoals zinloos geweld. We worden terug geworpen op eigen verantwoordelijkheid en wij zijn ook machteloos.

Slachtoffers van zinloos geweld moet hun machteloosheid worden herkend, maar als het wordt herkent geraken ze niet meer uit het slachtoffer zijn. we gebruiken de woorden Bekrachtiging’ of ‘empowerment’ nu. Dit betekent: Macht over een ander versus macht met of macht voor een ander

Er wordt niet uitgegaan van een relatie van tegenover, maar van verbondenheid tussen twee personen. God is er op uit om machteloze mensen sterk te maken, op eigen benen te laten staan in verbondenheid met Hem. De machteloze (wij) krijgt bij Hem de ruimte om zoveel

verantwoordelijkheid op zich te nemen als hij of zij kan dragen. Niet meer, maar ook niet minder…

Door de onmacht van God kan het lijden draaglijk gemaakt worden, maar het schiet tekort als we de strijd aan moeten gaan met het kwaad.

Het evangelie van een tandeloze God kan ons niet redden. Het bloed van Abel roept tot de hemel om recht, om oordeel. God duldt het kwaad niet.

Hij kiest voor slachtoffers, en bekrachtigt ze in de strijd tegen het kwaad.

Ganzevoort gaat dus van machteloze liefde uit.

Lees meer...

De profetie van Hosea.

God openbaart zich als liefde in de Bijbel. En dit wordt steeds duidelijker. De visie van kwaad evolueert zo van angst voor weerwraak (voor wat, hoort wat) naar zonde-bewustzijn (schenden van een relatie of verbond).

Profeet Hosea heeft een relatie met Gomer, tempelprostituee (= ontrouwe Israël)

Gomer blijft omgaan met het kwaad en krijgt verschillende kinderen daardoor. Uit woede geeft

Hosea de kinderen volgende namen: ‘God zal onheil zaaien’, ‘Geen erbarmen’ en ‘Niet meer mijn volk’, De profeet wordt woedend (machteloze liefde)

Hosea probeert eerst zijn vrouw met geweld te belemmeren om te gaan let het kwaad, lukt niet.

Harde maatregelen (alles afnemen) dringen zich op. MAAR dan ben ik ontrouw aan mezelf

Enige weg: ontrouwe partner nog meer beminnen (machtige liefde) en kinderen adopteren en hun namen veranderen. Ze worden alle tekenen van de liefde die het kwaad overwon.

In de bijbel blijkt uit verhalen dat God wel inmengt uit liefde en met macht. Hosea gaat ervan uit dat God een machtige liefde heeft

Lees meer...

Reacties op de visie van kushner

- Voordelen:
°bescheidenheid in de relatie tot het leven en tot God

- Nadelen

Komt niet uit of voorbij het klassieke dilemma van macht en goedheid: ‘tegenover’-denken

“Of God nu als almachtig of onmachtig wordt gezien, in beide gevallen blijven mensen machteloos Tegelijk houden mensen in beide gevallen de verantwoordelijkheid om de wereld te verbeteren…” (R.Ganzevoort)

Lees meer...

God en het lijden vanuit Kushner zijn perspectief

In onze wereld krijgen onschuldige mensen ongelukken… God doet ons dit niet aan. God is – net als ons – boos op het lijden. We moeten voortaan boos zijn om het ongeluk en niet op God, want god staat aan onze kant en is ook boos op het onrecht. Maar nu zoeken we waar het onrecht dan wel vandaan komt.

  • we moeten god niet liefhebben omdat hij ons beschermd of omdat we bang zijn van hem, maar omdat God het beste deel van onszelf in de wereld is. liefde is niet het bewonderen van iemand die volmaakt is, maar het aanvaarden van iemand die niet volmaakt is met al zijn imperfecties.
Lees meer...

Harold Kushner en Job

Hij vertrekt bij het boek Job. Hij bouwt een paar stellingen op:

- God is almachtig en is de oorzaak van wat er in de wereld gebeurt
- God is rechtvaardig en goed en de mensen krijgen wat ze verdienen
- Job is een goed man

Zolang je niet lijd aanvaard je de stellingen, maar als je lijd gooi je makkelijk 1 stelling overboord.
Kushner ontkent de eerste stelling.

Lees meer...

Nog verder naar zingeving voor lijden zoeken

Er wordt altijd maar nagedacht over het lijden. Theorie is nooit bevredigend

Praktijk - Doe iets! Steek je handen uit de mouwen! Dus een oproep tot het bestrijden van het lijden
het is dus belangrijk, maar ook ons handelen kent grenzen


We vragen niet meer waarom we lijden, maar we zoeken naar hoop om het lijden te doorstaan.

Lees meer...

Reacties op het theodictee-systeem

a. Bedenkingen van de theoloog Schillebeeckx:
- Waarom alles naar God doorschuiven? Wat met onze menselijke verantwoordelijkheid?…
- Van theodicee naar antropodicee

b. Bedenkingen van de filosoof Kant:
- Foutief godsbeeld – speler met poppen
- Foutief mensbeeld – mens middel voor een doel – mens als marionet
- Na de tsunami in Lissabon: theorie helpt de lijdende mens niet !! we moeten stoppen over
lijden na te denken.
- Er is geen theodictee die de mens in zijn lijden helpt, want hoe je er ook over nadenkt, er
verandert niets aan de feiten.

Lees meer...

Maybaum zijn interpretatie van het (joodse) lijden

God `bedient' zich als het ware van het joodse volk om beslissende wendingen in de geschiedenis te realiseren. Deze gebeurtenissen gaan meestal gepaard met vormen van extreem onheil en lijden. Maybaum benoemt ze met de Hebreeuwse term‘churban' (`catastrofe'). Een churban omvat steeds twee aspecten: vernietiging én vooruitgang. In elk kwaad steken met andere woorden twee facetten (positief en negatief). God heeft een doel. Bv Hitler is volgens hem de dienaar van God die gebruikt wordt voor het binnentreden in een modernere wereld en een natie te vormen. 2/3 van de Joden zijn niet omgekomen en draagt nu de vruchten van wat toen gebeurt is.

Lees meer...

Job: ‘Dat is onrechtvaardig, roep ik, maar niemand gaat erop in.’

Joodse Bijbel (Job) of Tenach en die is gevormd uit de eerste letters van de namen van de drie Stuvia.com - De Marktplaats voor het Kopen en Verkopen van je Studiemateriaal

"afdelingen" waarin de geschriften van deze Bijbel zijn gegroepeerd. De verhouding van deze drie afdelingen wordt vaak weergegeven met concentrische cirkels.

  • De T staat voor Tora, de eerste vijf boeken van de Bijbel die vaak met 'wet' worden vertaald, maar 'onderwijzing' is correcter want dynamischer (het is geen wetboek van strafrecht).
  • De N staat voor Newie´iem, profeten.
  • De Ch staat voor Chetubiem, de geschriften.


In dit boek vinden we verschillende Godsbeelden -> God als rechtvaardige rechter. Het boek is niet meteen geschreven en er worden verschillende visies in elkaar gevlochten: (pg 127)

Kaderverhaal: Job was een onberispelijke en rechtschapen man, hij vreesde God en bleef ver van het kwaad. De duivel(diabolos) komt bij God en zegt dat Job niet oprecht geloofd en dat hij enkel dient omdat hij voordeel geeft. Hij vraagt of hij Job mag testen. De duivel laat vele rampen op hem los en

Job raakt iedereen kwijt. Job antwoordt met: “Het goede nemen we wel aan van God, waarom het kwade niet?” daarna volgt de pijnlijke verwerking van zijn lijden.

Middenstuk: De echte crisis vecht Job dan uit met het denken van zijn vrienden. Ze zeggen dat Job wel iets misdaan moet hebben om zo een lot te verdienen. Loontje komt om zijn boontje OF een bepaalde visie op rechtvaardigheid.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen