Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Een referentieperiode hebben

Zorg bij vragen voor een duidelijke referentieperiode. Life-time-prevalence bestaat wanneer je vragen stelt die een heel leven betreffen. Bij incidentie gaat het om een strakkere periode, zoals het afgelopen jaar. Om herinnering te helpen wordt aangeraden bepaalde dit soort periodes te markeren met een andere belangrijke gebeurtenis.

Lees meer...

Zo weinig mogelijk kans antwoordtendenties

Sommige respondenten hebben de neiging vragen niet te beantwoorden al naar gelang hun daadwerkelijke mening over het onderwerp, maar aan de hand van de uiterlijke verschijningsvorm van de vraag.

Antwoordtendenties treden met name op als schaaltjes worden gebruikt om de mening van respondenten te peilen. In de praktijk worden 5 tot 7 categorieën gebruikt – dit omdat oneven vragen gelegenheid geven tot een vraag in het midden, het neutrale standpunt – het innemen van een centraal standpunt is immers wat anders dan het niet innemen van een standpunt. Antwoordtendenties kan men als ruis beschouwen; men kan ze ook als veelzeggend beschouwen over de persoonlijkheid van de respondent.

  • Neiging tot het gemiddelde (error of central tendency, fencesitters)
  • als de respondent vrijwel voordurend gemiddelde antwoorden geeft. Dit kan men zien als sociale wenselijkheid. Men kan het neutrale respondenten moeilijk maken door geen neutraal alternatief te verschaffen. Deze dwang kan zich echter wreken in een slechte response rate, onbruikbare of missende antwoorden etc. – Een andere optie is de schaal zo op te rekken om de respondent te stimuleren nog eens over zijn antwoord na te denken.
  • Neiging tot extreem antwoorden – tegenovergestelde van neiging tot het gemiddelde.
  • Nabijheidsfout – Respondenten hebben dan de neiging om vragen die in elkaar nabijheid op het vragenformulier staan, gelijkelijk in te vullen.
  • Zigzageffect – het tegenovergestelde van de nabijheidsfout.
  • Welwillendheidsfout – (agreement response of acquiescence) Respondenten die er moeite mee hebben het oneens te zijn met stellingen die hun worden aangeboden.
  • Logische fout – deze respondenten hebben de neiging om een kloppend geheel van antwoorden te geven. Ze presenteren zo een consistent beeld van zichzelf en hun denkbeelden. Validiteitsprobleem hier is dat we niet zien wat de respondent écht denkt.

Lees meer...

Antwoordcategorieën zijn uitputtend en wederzijds uitsluitend

Antwoordcategorieën die de respondent aangeboden worden moeten alle mogelijke antwoorden bevatten die en respondent kan geven. Met wederzijds uitsluitend wordt bedoeld dat de categorieën elkaar niet mogen overlappen – een antwoord in één en niet meer dan één categorie past.

  • Als veiligheidsklep kan overigens een additionele categorie ‘anders’ worden opgenomen. Die categorie ‘anders’ moet overigens wel echt een restcategorie zijn: als 80% deze aankruist is de vraag niet goed.

Lees meer...

Niet dubbelloops

(double barrelled question), twee vragen in één. Het probleem is dat twee vragen gesteld worden, maar dat de respondent maar één antwoord kan geven.

Lees meer...

Vragenlijstontwerp

Deze moet overzichtelijk en aantrekkelijk zijn om de kans op terugtrekkende respondenten te verkleinen.

o Een vragenlijst mag niet te lang duren – een uur face-to-face, 10 a 15 min telefonisch. Natuurlijk is er ook een bepaalde ondergrens, zeker als de interviewer zaken te weten wil komen die persoonlijker zijn moet er wel tijd zijn om ‘rapport’ op te bouwen.

o Zorg voor een opbouw in de vragen – opbouwen naar persoonlijke vragen en voor ’t einde afbouwen – vraag of de respondent iets gemist heeft, deze aanvullende info kan uiterst illustratief zijn.

o Stel de vragen in clusters – gegroepeerd naar onderwerp.

o Zorg bij schriftelijke vragenlijsten voor filtervragen, deze maken het mogelijk om vragenlijsten efficiënter en dus sneller in te vullen.

o Volgorde en context kunnen een groot effect hebben op de antwoorden van de respondent – Antwoorden hangen af van de ‘stijl’ van de vraag, volgorde effecten zijn aangetoond en uit onderzoek blijkt dat kleine veranderingen in de opzet grote verschillen kunnen geven.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen