Heterogene producten
- Gepubliceerd in Economie
hier zijn de goederen van verschillende aanbieders niet identiek, eg. Auto’s van verschillende merken.
hier zijn de goederen van verschillende aanbieders niet identiek, eg. Auto’s van verschillende merken.
goederen zijn volledig identiek, ongeacht van welke producent ze afkomstig zijn. Als er veel aanbieders zijn van een homogeen product heeft elke individuele producent weinig/geen invloed op de prijsvorming.
doet zich voor wanneer een aanbieder gebruik maakt om voor hetzelfde product aan verschillende groepen klanten verschillende prijzen in rekening te brengen.
Marktvormen worden ingedeeld aan de hand van 2 criteria:
- Het aantal aanbieders
- De aard van het product: homogeen of heterogeen
een markt met slechts 1 aanbieder. Er zijn 2 vormen monopolie: natuurlijke monopolie en het kartel. Aanbieders hebben wel invloed op de prijsvorming. Bij monopolistische concurrentie zijn er wel vele aanbieders, maar ieder heeft zijn eigen product variant.
Aanbodcurve: Verband tussen hoogte prijs en de hoeveelheid aangeboden goed. Bij volledige mededinging is dit de marginale kostencurve!
Wanneer er geen ceteris paribus is, schuift de aanbodcurve omhoog bij een loonsstijging.
Producentensurplus: Verschil tussen de marktprijs die een goed opbrengt en het minimale bedrag dat een producent voor dat goed had willen ontvangen. Het producentensurplus is de driehoek tussen de y-as, de lijn van de marktprijs en de aanbodcurve.
Volledige mededinging: Producenten en consumenten kunnen individueel geen invloed op de marktprijs uitoefenen.
Welvaartstheorie: probeert uitspraken te doen over de gezamenlijke welvaart van individuen van een groep en over de vraag hoe die welvaart zo groot mogelijk kan worden.
Marktvraagcurve: Verband tussen de marktprijs en de gezamenlijke vraag van alle consumenten samen.
Marktaanbodcurve: Verband tussen markprijs en gezamenlijk aanbod van alle producenten samen. Evenwichtsprijs: marktprijs waarbij aangeboeden hoeveelheid gelijk is aan de gevraagde hoeveelheid (waarbij die hoeveelheid de evenwichtshoeveelheid genoemd wordt)
Bij een aanbodoverschot wordt er meer aangeboden dan gevraagd, waardoor de marktprijs zal dalen, bij een vraagoverschot wordt er meer gevraagd dan aangeboden, wat tot stijging van de marktprijs leidt.
Monopolie en monopolistische concurrentie
voert namens het personeel overleg met de werkgever over het bedrijfsbeleid en andere belangrijke aangelegenheden voor het personeel.
werkgever en werknemer moeten nu nog afspraken maken die alleen voor hen gelden: de individuele arbeidsovereenkomst.
in een CAO zijn gemeenschappelijke afspraken tussen werknemers en werkgevers in een bepaalde bedrijfstak of een bepaalde onderneming vastgelegd.
een afspraak tussen werkgever en werknemer waarin de rechten en plichten van de werkgever en werknemer zijn geregeld.
hebben betrekking op zaken als werkomstandigheden en de planning van vakantie en snipperdagen.