Projectselectie
- Gepubliceerd in Boekhouden
 - Lees 1250 keer
 
Methode  |  Voordeel  |  Nadeel  |  
Marktonderzoeksmethoden (focusgroepen/panel van consumenten)  |  Geeft potentieel van marktacceptatie weer  |  Houdt geen rekening met strategische, technologische en productiefactoren  |  
Modellen die de voordelen meten(scoring, checklist)  |  Goed in vroege fasen(bij gebrek aan financiële data)  |  Beziet ieder project op zichzelf  |  
Portfolioselectiemodellen (BCG-matrix)  |  Geeft een rangorde van projecten weer  |  Te veel data nodig  |  
Economische modellen(payback, sensitiviteit)  |  Goed voor standaardprojecten  |  Betrouwbare financiële data nodig,  |  
  meeste bedrijven kiezen voor portfolioanalyse
 -> bestaat uit aantal criteria
 -> nagegaan of projecten in lijn zijn met gekozen strategie
 -> nagaan wat timing van projecten is(bedrijf wil vermijden dat alle projecten in technische ontwikkelingsfase zitten of dat alle projecten tegelijkertijd op de markt geïntroduceerd worden) 
 -> financiële tools gebruikt
Onderverdeling van de projecten: op basis van de impact op processen en processen
 
 Doorbraakprojecten
 = impliceren grote veranderingen zowel wat betreft het proces als het product
  doelstelling: dergelijke projecten is ambitieus: creatie van een totaal nieuw product voor een nieuwe markt
 
 Platformprojecten
 = minder radicaal maar bieden de basis voor een familie van producten en zijn vaak op verschillende dimensies verschillend.
 
 Afgeleide projecten
 = komen voort uit platformprojecten en verschillen vaak op slechts enkele aspecten van hun voorgangers 
 