Menu

Vividness

Vivid stimuli zorgen automatisch en onvrijwillig voor aandacht (net als saliëntie). Maar vividness zorgt in élke context voor attentie, ongeacht situatie. Dit kan komen door:

  • Emotional interest: je eigen interessegebied
  • Concreteness: specifiek, makkelijk in te beelden/in te leven. Bijv. een afbeelding van een burger zegt al meer dan 1000 woorden, maar het proeven is nog meer ‘concrete’
  • Proximity (close to a customer): Informatie die dicht bij een klant is (bereikbaar) is meer ‘vivid’. 3 soorten
    • Sensory proximity: als je zelf ziet dat een product werkt, ben je meer overtuigd dan dat je het op tv ziet
    • Temproal proximity: hoe recent iets gebeurd is. Je recentste slechte vlucht blijft beter bij dan een prima vlucht 5 jaar geleden.
    • Spatial proximity: locatie; Iets dat dichtbij huis gebeurt is meer vivid.

Lees meer...

Complexity

Stimuli die substantiële cognitieve verwerking nodig hebben. Zoals:

Closure: het principe om een incomplete afbeelding als compleet te beschouwen.

Grouping: De neiging om stimuli in units te organiseren. Zo maak je koppelingen tussen merken en celebrity endorsers (BN’ers)

Lees meer...

Salient stimuli

Stimuli zijn salient als ze zeer verschillend zijn van andere stimuli in een specifieke context (bijv. het zou erg opvallend zijn als iemand in een Rolls Royce de VU oprijdt). Saliente prikkels zijn onvrijwillig. Kort: novel, intens en complex Figure-ground principle: door saliëntie valt de rest van de omgeving een beetje weg t.o.v. bijv de Rolls Royce.

Lees meer...

Physical influences on Attention

De fysieke tekortkomingen die het brein heeft, waardoor het niet altijd attentie heeft.

Korte termijn geheugen (syn: short term/working/selected memory of conscious awareness)

Miller’s Rule: je kunt to max 5 tot 9 items opnemen in geheugen. Als je 12 artikelen wilt vergelijken, vergelijk je 132 paren met elkaar (12!/(12-2)! = 132) Arousal

Arousal: een staat van fysieke alertheid. Spannende films kijken zorgt voor een hoge arousal. Als de arrousal hoog is, is de cognitieve capaciteit laag (mensen worden dan overgestimuleerd). Meeste attentie is er bij gemiddelde arousal

Lees meer...

Sensory thresholds

Absoltue threshold the minimum level of stimuli needed to experience a sensation

Just-noticeable difference (JND): vanaf wanneer je een verschil kunt waarnemen (tussen bijv. 200 en 220 gram spaghetti).

Weber’s Law: Het verschil van 20 gram bij de spaghetti merk je niet. Maar het verschil tussen een boterham van 20 gram en niks, merk je wel. Het is dus relatief:

JND = Starting Intensity * K

Ander voorbeeld: een afprijzing van 20 ct op een blik van 1 dollar is aanzienlijk, maar 20 ct op 10 euro is weinig. Mensen blijken dus erg relatief te kijken naar zo’n afprijzing. Adaption: iets zo vaak zien, dat je er aan gewend bent en de prikkels niks meer doen.

Bijv. een advertentie wordt zo vaak vertoond dat je er aan gewend raakt en het niet meer boven de absolute drempel uitkomt en de advertentie wordt genegeerd. (Becoming desensitized to sencual stimuli). De volgende factoren verhogen adaptie:
1. Herhaling, 2. Simplicity, 3. Low intensity

Subliminale perecptie – onbewuste waarnemingen, onder het drempelniveau, maar onbewust gebeurt er toch wat mee in je hersenen.

Lees meer...

Consumer Perception and attention

Perception: procees van ontvangen, selecteren en interpreteren van omgevings stimuli. Phenomenal absolutism. De aanname dat iedereen de wereld hetzelfde beleeft als jij doet.

>> Figuur perceptual process invoeren

Als eerste stap is er ‘sensory exposure’. Daarbij wordt je blootgesteld aan stimuli. De eerste reactie daarop heet een ‘sensation’ (data verzamelen en doorsturen naar de hersenen voor interpretatie). Door middel van ‘attention’ selecteer je hersenen de juiste prikkels en negeert het andere prikkels. Doordat de cognitieve capaciteit van je hersenen beperkt is, kun je niet aan alle prikkels attention geven.

Comprehension (begrijpen) is het proces van je hersenen dat betekenis geeft aan alle sensorische data die aangeleverd wordt. Daarna is het perceptiproces doorlopen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen