Met wat komt de eenheid ppm overeen?
- Gepubliceerd in Wiskunde
- Reageer als eerste!
a) Met gram per ton
b) Met milligram per gram
c) Met nanogram per gram
a) Met gram per ton
b) Met milligram per gram
c) Met nanogram per gram
1. THORNDIKE
Hij stopte een hongerige kat in een box waarbij de kat op een of andere manier kon onsnappen. Als de kat op de pedaal drukte kon hij ontsnappen en ging de deur op waar een bakje voedsel op de kat stond te wachten.
Aanvankelijk wist de kat niet hoe te ontsnappen en deed ze allerlei nutteloze pogingen, totdat ze per toeval de kooi openkreeg. Hoe langer thornedike deze procedure herhaalt hoe sneller de kat uit de kooi raakt.
Responsen die voldoening gevende gevolgen teweegbrengen zullen herhaald worden en steeds sneller en efficiënter uitgevoerd worden. Responsen die onbevredigende gevolgen hebben zullen niet herhaald worden.
2. SKINNER
Skinner gebruikte een variant van de puzzelkooi van Thorndike, die objectieve meting van de responsen mogelijk maakte 3componenten: (1) een hendel waar de rat op kan duwen (2) een voedselbak met voedselpillen die 1 voor 1 worden toegediend (3) een metalen vloer die elektrische schock kan toedienen. 2 mogelijkheden: als hij op hendel duwt komt eten ( positieve bekrachtiging)De vloer schockt tot hij op hendel drukt ( negatieve bekrachtiging)
Operante respons: gedrag dat gevolgd wordt door een bepaald effect in de omgeving. Bekrachtiging: verhoogt de kans dat gedrag zich opnieuw vertoont Straf: verlaagt de kans dat gedrag zich opnieuw vertoont
1. FOBIËEN
2. LITTLE ALBERT
3. FETISJISME
4. RECLAME
Klassieke conditionering is veel actiever proces dan de behavioristen beweerden, meer dan mechanisch proces
Een S-S connectie: de geconditioneerde stimulus lokt een beeld uit van de ongeconditioneerde stimulus. Door herhaardelijk samen aanbieden van de toon het voedsel wordt in de hersenen een beeld van het voedsel geselectederd door het horen van de toon. Het geselectederde beeld leidt op zijn beurt tot de speekselafscheiding.
1) CONTIGUÏTEIT
Dieren/mensen kunnen ook leren zonder contiguïteit, dus het is niet noodzakelijk zoals Pavlov en de behavioristen beweren.
Bv: Smaakaversie. Bij het eten van een lekker gerecht genieten, maar als je een paar uur later misselijk wordt, wil je daarna waarschijnlijk nooit meer van het gerecht eten.
2) BIOLOGISCHE PREDISPOSITIE
Garcia en Koelling stellen vast dat niet alle stimuli even conditioneerbaar zijn. Dieren lijken biologisch voorbestemd te zijn om bepaalde stimuli gemakkelijker met elkaar te associëren dan andere.
We leren sneller associaties zoals:
Besmet en bedorven voedsel
Toepassing: antabuse en alcohol
Natuurlijke associatie: omgevingsgevaar
Bv: brandalarm
3) BLOKKERING
Aanleren van een nieuwe associatie wordt geblokeerd door eerder geleerde associatie (Kamin-effect)
Er vindt niet evenveel conditionering plaats bij beide ratten. Groep 1 reageerde niet angstig op lichtflits, enkel op de geluid
1. VERWERVING
2. EXTINCTIE EN SPONTAAN HERSTEL
3. STIMULUSGENERALISATIE EN STIMULUSDISCRIMINATIE
Bv: iemand is ooit gebeten door dalmatiër; na de beet angst van alle honden.
Ivan Pavlov (20e eeuw)
- Fysioloog, bestudeerde spijsverteringstelsel
- Verschijnsel psychische reflex
- mooi voorbeeld van klassieke conditionering
PSYCHISCHE REFLEX
Hond kwijlt bij het zien van eten. Pavlov deed daar nader onderzoek bij. Hij onderzocht de mate van speesel. Hij veranderde de stimulus van voederbak, naar een bel. (Voedselbak=ongeconditioneerde stimulus) (Bel= neutrale stimulus).Hij liet altijd 1st de bel horen voor de hond eten kreeg.
Na dit meerdere keren te herhalen, vertoonde de hond al bij het horen van de bel heel veel speekselproductie. Nu kwijlt de hond ook bij het horen van de bel. Neutrale stimulus lokt geconditioneerde respons uit.
Ongeconditioneerde respons (OR) = reflexmatige processen die automatisch uitgelokt worden door stimulus. Een reactie die zonder voorafgaans leerproces uitgelokt wordt door een ongeconditioneerde stimulus ( OS) Bv: hond begint reflexmatig te kwijlen wanneer voedsel in aanraking komt met de tong.
Geconditioneerde respons ( CR)= een respons die aangeleerd is. Eerst was de bel een neutrale stimulus, maar door
Pavlov zijn experiment werd het geluid van de bel een geconditioneerde stimulus ( CS). En de reactie die het uitlokte ( kwijlen) werd dus een geconditioneerde respons.
Deelstaten meer macht en bevoegdheden dan de federale staat.
->Bevoegdheden federale staat
-> bevoegdheden gemeenschappen
-> bevoegdheden gewesten
-> Besluit
-> Collaboratie
-> repressie
-> koningskwestie
-> 1961 : Mars op Brussel
->1962 : Taalgrens en taalwetgeving
-> 1963 : Agglomeratie Brussel
-> 1968 : Leuven Vlaams
Leuvense universiteit
-> Dit is niet enkel in België het geval, maar ook in bv. Australië, Amerika, Spanje, …
Dworkin
- De overheid heeft en is het antwoord voor ieder individu als die zich onderwerpt aan de wet. De
wet is juist en nastrevenswaardig.
- Theory of equality
1) Een individu is door het maken van keuzes verantwoordelijk voor diens leven.
2) Natuurlijke verschillen onder mensen mogen de goederendistributie niet hinderen.
Vrijheid: iets doen zolang het de rechten van anderen niet schaadt.
James & Stuart Rachels
- De ethiek van Rachels en Rachels ging voornamelijk om dierenrechten en euthanasie.
- In de tekst worden voorbeelden genoemd ter illustratie van ethische problemen.
- Het principe van dubbel effect: euthanasie bekijken vanuit twee opzichten, namelijk iemand doden
vs. iemand laten doodgaan
- Euthanasie is humaan.
- Het darwinisme heeft sterke implicaties voor de behandeling van dieren; opkomen voor dieren,
want wij komen ten slotte van hun af en vormen samen met hen een algemene diersoort.
Etzioni
- Voorstander communautarisme, dat inhoudt dat:
1) De focus moet liggen op de wijsheid van burgers in een gemeenschap en niet op van bovenaf
opgelegde regels.
2) Burgers zich moeten inzetten voor de gemeenschap, want het lot van naasten is erg relevant.
3) Privacy mag geschonden worden, als hogere belangen hiermee gediend worden.
4) In een gemeenschap is het moeilijk om van het rechte pad te raken.
Nussbaum & Sen
- Capability approach: capabilities (oftewel vrijheden gedefinieerd als mogelijkheden) zijn de kern
van ontwikkeling.
- Armoede leidt tot deprivatie van capabilities: armoede betekent immers dat niet alle capabilites
benut worden.
Kritiek op Rawls:
- Het contract van Rawls is gebaseerd op het nastreven van een groepsbelang.
- De theorie van Rawls gaat voorbij aan asymmetrie in machtsrelaties.
- Procedureel is de theorie ongeschikt voor ongelijken (zoals gehandicapten en dieren).
Robert Dahl
- In Amerika delen verschillende elkaar beconcurrerende groepen de macht.
- De Amerikaanse constitutie is gebrekkig, maar moet niet veranderd worden. De constitutie is
namelijk niet zo democratisch, want de makers ervan hadden een idee van hun toekomstige positie
in de maatschappij (maakten keuzes uit toekomstige belangen).
John Rawls
- Original position (equivalent van natuurlijke toestand vroegere contractsdenkers)
- Justice as fairness
- Reflective equilibrium
- Veil of ignorance
Principes van rechtvaardigheid:
1) Iedereen is gelijk en heeft dezelfde rechten.
2) Sociale ongelijkheid mag bestaan als:
-> Functies voor iedereen toegankelijk zijn.
-> Minderbedeelden profiteren van de situatie (dat ze arm zijn).
Gedachte-experiment: hoe zou men de wereld vormgeven als je toekomstige positie in de wereld
onbekend was.
Nozick
- Mensen hebben recht op zichzelf (op het eigen lichaam).
- Mensen hebben recht op de resultaten die het lichaam voortbrengt.
Principes:
1) Principle of justice in acquisition: wie is de eigenaar van dingen zonder eigenaar?
2) Justice in transfer: hoe kan er rechtvaardig van eigendom gewisseld worden?
3) Rectification of injustice: hoe wordt oneigenlijk bezit gecorrigeerd?
- Iets is rechtvaardig als het proces tot de totstandkoming van de situatie rechtvaardig verliep.
- De overheid moet nooit ingrijpen: dat is immoreel en een aantasting van het self ownership zijn.
Gebreksverschijnselen treden op als 10% van een element ontbreekt. Men maakt een onderscheid tussen:
Verschillende mineralen bevatten Mg. Het komt ook voor in het adsorptiecomplex.
Daarom dat het voorkomt in de fijnste bodemfractie.
De K/Mg verhouding is zo belangrijk omdat ze de relatieve opnamen van beide elementen door de plant beïnvloedt.
Enkele elementen beïnvloeden de Mg in een ongunstige zin: